Sunday 22 December 2013

suamiku, penyelamatku! 19


Setelah puas menjelajahi seluruh kawasan Gurney Plaza, akhirnya Tengku Marliya mengambil keputusan untuk berehat sebentar di restoran Starbucks untuk melepaskan segala penat lelah berjalan mengelilingi satu pusat beli-belah tersebut. Ala, bukannya beli apa sangat pun, cuci-cuci mata aje yang menyebabkan semua itu menjadi lama. Jadi daripada terus balik ke apa ke, baik singgah kejap minum petang dekat sana.

                                (ni dia! sapa yang tak pernah pi, singgah la!)
Dalam perjalanan menuju ke restoran tersebut, aku terlihat satu susuk tubuh yang amat aku kenali. Siapa lagi kalau bukan mamat annoying tu! 
'Kenapalah dalam banyak-banyak shopping complex yang ada dekat Penang ni, dekat Gurney juga tempat yang dia lepak hari ni? Aku sungguhlah tak suka dia ni. Entah kenapa entah boleh ternampak dia ni, habis spoil segala mood aku! Aduhai, tahu la dia ni kacak, manis lagi, habis semua perempuan yang lalu tepi dia pandang macam tak nak lepaskan pandangan tu. Eh! Apa kena dengan aku ni?! Aku baru lepas puji mamat tu tadi? Puh-lease!', bisik hati Tengku Marliya.
'Aduhai cik hati, macam mana la kau boleh terpuji mamat kerek tu? Eh! Dia ternampak aku ke? Kenapa aku rasa macam dia tengah berjalan ke arah aku je ni?! No way! Liya, please calm your heart down. Omg no! He's coming towards me!!', jerit hati Liya.
'Eh, eh! Cover Liya! Jangan sampai dia perasan muka kau berubah bila kau ternampak dia jalan ke arah kau. Buat selamba badak aje macam kau tak nampak langsung kelibat dia tadi padahal dia dah 'tangkap' kau pandang dia tadi. Mak oi, malunya aku!'
"Assalamualaikum", kedengaran salam diberi oleh seseorang yang sangat dikenali. Hmm.... Siapa lagi kalau bukan mamat kerek yang perasan bagus tu!
'Eh! Dia tegur aku la! Rasa-rasa muka aku merah tak sekarang ni? Ye la, tengah menahan malu setelah kantoi merenung anak orang dari jauh. Padahal mulut kata tak suka, hati kata lain pula. Boleh pula macam tu kan?', bisik hati Liya setelah Malik selamat melabuhkan punggung pada kerusi yang berdekatan dengannya.
"Waalaikumussalam"
"Dah lama ke kau dekat sini? Kau dah sihat ke?", soal Malik untuk menceriakan suasana yang kelihatan sangat sepi. Bukankah aku cuba berbaik dengan perempuan ni? Tak boleh ke dia nak berkawan dengan aku? Kenapa asal dia jumpa aku aje, mesti bermasam muka. Muka aku ni tak cukup kacak lagi ke untuk memukau pandangan dia? Eh, rasanya dah cukup kut sebab tadi aku macam ternampak yang dia ni sedang pandang aku. Ha! Patutlah aku nampak macam muka dia merah aje sekarang ni, mesti malu sebab aku dah kantoikan dia! Biarkan aje la, buat tak tahu aje. Karang kalau aku usik, mahu dia simbah aku dengan air dia ke, tak ke naya aje!
"Aku okey dah, cuma kurang sihat sikit bila ternampak muka kau", balas Liya dengan suara yang penuh dengan kedinginan. Bukan nak berlagak sombong ke apa, aku cuma nak menutup malu aku yang tadi aje. Maaf ye Malik!
"Kau ni kenapa? Cuba la kau senyum sikit. Kau memang tak suka ke aku dekat-dekat dengan kau?", soal Malik dengan nada suara yang sangat perlahan tetapi masih boleh didengari Liya.
'Dah kenapa dengan dia ni? Nak merajuk dengan aku ke. Ish! Tak ada masa la aku nak layan rajuk kau tu Malik oi... Tapi bukan aku ke yang sakitkan hati dia? Apa aku nak buat ni?!', soal Liya dalam hati. Hmm.... Macam mana la dia boleh ada kat sini?
"Mana ada. Saya cuma hairan aje, macam mana awak boleh ada dekat sini. Maksud saya, apa yang awak buat dekat sini. Eh", balas Liya tergagap-gagap. Kenapa mamat ni tenung aku semacam aje?! Aku ada salah cakap ke? Ya Tuhan..... Janganlah panahan mata dia ni nanti tembus tepat ke jantung aku!
"Suka hati aku la, ni tempat awam kan? Salah ke kalau aku nak lepak-lepak dekat sini?", ambik kau! Padahal mak kau yang beritahu aku, kau ada dekat sini. Saja aje aku nak ikut kau, tunang kesayanganlah katakan! Malik ketawa dalam hati.
"Apa-apa aje la, malas aku nak layan kau. Orang dah tanya baik-baik, sarcasm yang kau bagi aku. Apa kata kau pergi duduk tempat lain ke apa ke, tak ada la nak menyakitkan hati orang sangat. Aku sumpah kau karang naya aje", halau Liya. Iye la sapa tak sakit hati kan bila orang dah tanya elok-elok, jawapan yang diberi tu macam apa aje. Nak bagi flying kick tapi mamat tu dekat sangat, dah alang-alang tu baik aku tendang aje terus, mahu senyap. Kalau tak senyap pun, mahu dia innalillah! Haha haha.... Cabul sungguh mulut aku ni! Masya Allah..
"Takutnya aku!", balas Malik sambil menjulingkan matanya.
Eh! Mamat ni poyo giler dengan mata-mata bagai karang aku naik angin, ada aje yang buat drama 'menjolok mata sang lelaki dengan jari' dekat Starbucks petang-petang ni. Orang ingat dah penat window shopping boleh la rehat ke cuci-cuci mata tengok lelaki kacak ke ni tak, ada aje halangan. 
'Ya Allah.... Kau kuatkanlah iman aku, semoga aku terus bersabar dengan kerenah hambaMu ini...', doa Liya dalam hati.
"Kau ni annoying giler, sebijik macam ustaz dekat sekolah lama aku tu dulu! Dengan mata bagai, nasib kau tak letak tangan kau atas bahu, kalau tak aku dah boleh teka yang kau ni sepupu or anak buah ustaz aku. You're the most annoying man that i've ever met"
"Aku akan pastikan yang kau akan kata suatu hari nanti, 'you're the man that i've ever loved, forever", bisik Malik Ridhwan dengan perlahan.
"Apa yang kau kata? Sorry, aku tak dengar"
"Eh! Aku tak kata apa-apa pun, kau yang pekak rasanya", ketawa Malik.
"Dah la, daripada aku sakit hati layan kau lama-lama, baik aku balik. Hmm... Balik dulu!", Liya terus pergi meninggalkan Malik.
"Alahai, dia pergi macam tu aje? Aku baru ingat nak ajak dia lepak dengan aku, dah la aku baru aje sampai. Takkan nak lepak seorang lagi ni? Aduh..."
Daripada aku duduk lepak seorang macam ni, baik aku ajak Zahir sekali. Rasanya hari ahad macam ni selalu dia free aje, tapi tak tahu la kalau hari ni dia ada date dengan perempuan yang aku tak tahu ke...
"Bro, lepak jom?", tanya Malik setelah panggilannya disambut.
"Ye ye, kau datang Gurney. Aku tunggu kau dekat Starbucks?"
"Cun bro! Assalamualaikum"
Sekarang ni aku dah ada orang nak teman aku lepak! Tak ada la berkeseorangan sangat. Yang si Zahir Danial ni pula, bukan senang nak ajak keluar minum sama-sama ke, nak ajak keluar bersembang memang cukup susah! Aku dah rasa macam kawan dengan salah seorang daripada ahli politik pula dah! Aduhai, cik abang photographer kita ni selalu sangat busy aje memanjang, dah tak ada masa dengan kawan dia yang kacak lagi menawan ni pula! Hehe hehe... Sempat lagi aku ni!


              *******************

Setelah puas bersembang tentang perkara yang bukan nak diketengahkan pada niat asalnya, akhirnya mereka telah kembali berbincang secara serius.

"Kau tahu tak, tadi sebenarnya aku terserempak dengan Liya. Aku tak sangka, dia masih belum tahu siapa tunangnya", keluh Malik.
"Habis tu, kau nak aku buat apa?"
"Bukan aku suruh kau buat apa-apa pun, aku cuma nakkan pendapat kau aje. Kau tak rasa ke yang dia patut tau dari sekarang? Ye la, mana tau sekurang-kurangnya dia dapat kenali siapa tunang dia dulu. Mahu ke dia kahwin dengan orang yang macam aku? Dah la dia anggap macam aku ni seteru dia, karang nanti jadi apa la pulak", luah Malik. Sungguh, hatinya memang berantakan pada saat ni. Minda pun dah buntu tak tau nak buat macam mana. 
"Apa maksud kau, kejap aku tak faham"
"Maksud aku, kan dia macam tak suka aku aje. Tak ke nanti kalau tiba-tiba aje dia dapat tahu yang aku ni bakal suami dia, terus dia mintak nak putuskan hubungan? Aku tak nak semua tu", jelas Malik.
"Kenapa kau cakap macam tu, Wan?", soal Zahir sambil menggaru kepalanya.
"Cuba kau bayangkan, lagi lambat dia tahu siapa aku, lagi kecewa dia dengan aku. Dia mesti anggap yang aku saja aje nak porak-perandakan hidupnya. Saja mengambil kesempatan la senang kata", Malik mengeluh.
"Aku tak rasa semua tu akan terjadi, mesti mak dengan ayah dia pernah cuba untuk bagi tahu dia siapa tunang dia yang sebenarnya, cuma dia aje yang tak nak tahu. Bukan salah kau sepenuhnya pun, lagi pula kau orang kan memang hendak dijodohkan oleh keluarga masing-masing. So, its more like coincidence la, bukan kau yang rancang semua ni. Kau jangan susah payah la nak fikir semua benda ni sangat, tak ada apa pun sebenarnya. Cuma kau aje yang saja beratkan kepala kau dengan semua ni. In shaa Allah aku doakan yang terbaik untuk kau orang berdua", nasihat Zahir kepada Malik.
"Tapi macam mana kalau dia memang tak boleh nak terima aku?"
"Kalau dia tak boleh nak terima kau, dia sepatutnya dah tolak semua rancangan ni daripada mula. Tapi buktinya sekarang, tak bukan?"
"Memang la, itu sebelum dia kenal aku. Ni kalau dia dah tau siapa aku, apa la kan reaksi dia nanti.....", kedengaran keluhan keluar daripada mulut Malik ridhwan setelah ayatnya habis diungkapkan.
"Kau tau tak, yang Allah SWT tak suka hamba dia mengeluh? It just like you can't accept your fate, your OWN fate. Kau percaya dengan Qada' dan Qadar kan?"
"Yes", balas Malik dengan ringkas.
"So, you just have to wait and see. If Allah wills it, in shaa Allah that thing is going to happen. Just believe in fate, in shaa Allah", nasihat Zahir.
"Tapi.............", tak sempat Malik hendak menyambungkan kata-katanya, Zahir memotong kata-kata Malik.
"Tak ada tapi-tapi bro, kau kena yakin dengan takdir yang Allah SWT telah tetapkan untuk kau, kena kena terima dengan hati yang lapang. Aku yakin, kalau kau selalu berdoa benda yang baik-baik aje, in shaa Allah, Allah akan makbulkan doa kau. Dan aku yakin, kau mesti pernah dengar ungkapan ni sebelum ni, "Allah tetapkan apa yang terbaik untuk HambaNya kerana Dia tahu apa yang patut dan tak patut untuk kehidupan kita semua" kan?", soal Zahir memainkan peranannya sebagai seorang sahabat.
Lelaki ni walaupun dia nampak macam kuat aje, dia masih ada juga kelemahan yang kita tak tahu. Mungkin dia perlukan masa untuk luahkan segala-galanya, cuma kita aje yang tak tahu. Sama la macam si Malik Ridhwan ni, walaupun secara zahirnya dia lengkap tanpa kurang sedikit pun, tetapi tiada siapa yang tahu apa yang dia sedang alami sekarang ni kecuali sahabat dunia akhiratnya iaitu, Zahir Danial. Sekurang-kurangnya dia tahu yang Zahir dapat ringankan beban yang digalas walaupun cuma sedikit. Alhamdulillah, semoga Allah memberkati hidup sahabatnya itu dunia dan akhirat in shaa Allah.




6 comments:

  1. jalan citer besh..tp akak lom abes baca sepenuhnye lagik..so lom ley bg kmen bebyk..keep it up gurl..kalo free singgah blog akak ye dik...
    http://sya-eiramenulis.blogspot.com/
    akak follow...=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thankyou kak! May Allah bless you :) in shaa Allah, will do

      Delete
  2. hai awk maybe i should call u akak hehehe.. nice story so keep it up.. hurm klau sudi jom la bce skit kt blog sye : noralialiyana.blogspot
    blog ni sye kongsi dgn 2 org lg kwn sye, setiap entri tu dipost oleh org yg berlainan so setiap tajuk tuhh maksudnya penulisnya lain lain la

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai! awkward pula..... Alhamdulillah, thankyou. Allah bless!
      in shaa Allah, wil do. :))

      Delete
  3. Hi, pls follow my blog. Sy budak bru blaja... Bru nk jinak2 dgn blog
    cahayaizzahlaila@blogspot.com. Tq

    ReplyDelete

Tumblr Scrollbars