Saturday 23 November 2013

suamiku, penyelamatku! 12


"Kita bakal jadi besan dah sekarang ni, Azhar. Aku ingat lagi, masa dulu-dulu, masa zaman universiti dulu. Kau cakap kalau kau ada anak lelaki dan aku ada anak perempuan, kalau boleh kita satukan.", usik Tengku Amran.
Kedengaran tawa meletus daripada mulut Datuk Azhar.
"Sebab tu la aku nak jodohkan anak aku si Wan tu dengan anak perempuan kau. Sekurang-kurangnya kita memang dah kenal lama dah. Aku tahu kau baik. Aku tak sangka, sampai dah umur dah nak senja ni, kita masih berkawan baik", balas Datuk Azhar.
"Itulah. Aku pun tak sangka, rupa-rupanya usia persahabatan kita ni akan kekal selama-lamanya. Tak lama lagi kita akan menjadi keluarga pula", kata Tengku Amran sambil menepuk lembut bahu temannya itu.
"Aku harap sangat yang dia orang berdua ni ada jodoh Am... Aku tengok anak kau macam sepadan la dengan anak aku. Aku sentiasa doakan yang dia orang ni ada jodoh. Ye la, nak kata anak kau tak berpelajaran, bukan. Nak kata anak kau berpangkat rendah, tak lama lagi dah nak gantikan tempat kau dekat syarikat kau tu. Anak kau pun tak kurang celanya, cantik sangat. Untung kau ada anak macam Liya tu Am.... Ha ha ha...", puji Datuk Azhar.
"Kau kata aku. Anak kau tu pun sama aje. Nanti kau dah tak larat nak terajui syarikat kau, anak kau si Wan tu akan ambil alih jugakan? Syarikat Architecture Sdn Bhd yang terkenal tu tak lama lagi akan dapat bos baru juga", seloroh Tengku Amran.
"Aku takut la Am, kalau anak kita tak boleh terima antara satu sama lain. Macam mana kalau nanti walaupun dia orang setuju, aku takut nanti dia orang bawa haluan masing-masing. Macam mana pula kalau benda tu terjadi? Kalau macam tu, baik tak payah kahwin. Kau bukan tak tahu perangai anak-anak zaman sekarang. Buat keputusan tanpa berbincang dahulu", ujar Datuk Azhar dengan lemah.
"Kalau tak ada jodoh, takkan kita nak paksa pula budak dua orang tu Azhar oi", tutur Tengku Amran dengan lemah.
Siapa yang tidak sedih kalau niat murni mereka tidak dapat dilaksanakan? Mana mungkin Tengku Amran hendak bergembira pula kalau perkahwinan ini tidak dapat diteruskan.
Budak-budak zaman sekarang bukannya nak dengar nasihat atau pendapat orang tua dulu, main aci redah aje. Kalau dia orang kata A, maknanya A la memang tak akan dengar cakap orang lain dah. Dia orang ingat dia orang sudah dewasa, semakin pandai membuat keputusan la, tapi mereka sebenarnya silap.
"Kau jangan kata macam tu Am... Aku rasa sedih sangat-sangat. Aku kalau boleh nak anak kau jadi menantu aku, lagi pun bini aku tu dah mula sayang Liya macam anak dia dah. Kau ingat tak dulu masa Liya kecil lagi, selalu aje bini aku datang nak jenguk anak kau. Dia kata kalau boleh dari dulu lagi dia nak meminang anak kau, tapi takkan la pula kan", seloroh Datuk Azhar.
Akhirnya kedua-dua orang lelaki tersebut meletuskan tawa mereka dengan kuat sekali sehingga menggamit perhatian tetamu yang datang.
Kedua-dua orang lelaki ini sudah menjadi usahawan yang berjaya dan terkenal. Semuanya hasil usaha masing-masing sehingga berjaya membuatkan syarikat mereka berjaya. Sokongan daripada isteri mereka juga banyak memainkan peranan. Jika syarikat hendak jatuh ke bawah, ada juga yang memberikan sokongan serta menambahkan semangat.
"Eh bualkan apa korang berdua ni? Rancaknya", sampuk Datin Zaiton setelah melihat kelibat suaminya dan Tengku Amran di taman belakang rumah.
"Kami tengah bincang pasal anak kita dengan si Liya tu la", ujar Datuk Azhar.
"Ha! Kau Ton tak ada apa-apa rancangan ke nak satukan budak berdua tu?", soal Tengku Amran.
"Entahlah Am, saya tak tahu la nak buat apa dengan mereka tu. Saya takut kalau lagi kita desak, lagi dia orang menolak. Karang ada yang lari masa majlis akad nikah ke, tak ke malu kita semua nanti?", bicara Datin Zaiton dengan sedikit lemah.
"Aku rasa aku ada rancangan nak bagi budak dua orang tu jadi rapat!", jerit Tengku Amran.
"Kau ni Am.... Kalau ye pun tak payah la nak jerit-jerit. Nasib ada ahli keluarga kau aje dekat sini, kalau tak, tak ke malu kau nanti? Tiba-tiba aje jerit macam orang kena sampuk dengan hantu. Hah! Apa rancangan kau?", soal Datuk Azhar dengan sedikit tegas kerana dia sudah tidak sabar untuk menantikan rancangan yang bakal di ketengahkan oleh Tengku Amran.
Mana tahu idea Tengku Amran untuk rapatkan dia orang berjaya ke, tak ke untung kita semua nanti?
Datin Zaiton seperti biasa, dia akan senyap aje. Bila dia rasa dia perlu bercakap, baru dia cakap. 
"Aku bercadang nak bina sebuah rumah anak yatim dekat Seremban, aku nak kau handle projek ni. Aku nak kau yang buat semua tu, boleh ke tidak?", soal Tengku Amran sambil tersenyum.
"Apa kena dengan projek ni dengan anak-anak kita?", Datuk Azhar membuat muka tidak mengerti sama sekali tentang apa yang dimaksudkan oleh sahabatnya itu.
"Maksud aku, aku nak anak kau yang handle semua tu, dia yang datang berbincang sendiri dengan anak aku dekat pejabat tentang ciri-ciri projek tu. Amacam?"
"Kau rasa berjaya ke rancangan kau ni? Aku tak kisah kalau kau nak bekerjasama dengan syarikat aku. Tapi kau yakin ke kau betul-betul nak bina rumah anak yatim?", soal Datuk Azhar dengan ragu-ragu.
"Aku nak tambahkan pahala aku dengan bagi anak-anak yatim tempat perlindungan Azhar.... Aku rasa sekurang-kurangnya nanti mesti selalu dia orang akan berjumpa kan? Untuk bincang itu, bincang ini. Nak lawat tapak projek lagi. Kau tak rasa ke cara ni aje yang boleh kita buat dia orang ni berjumpa selalu?", balas Tengku Amran dengan bersemangat.
"Ton rasa sekurang-kurangnya dia orang boleh kenal hati budi masing-masing masa tu. Nanti tak la kalau kita suruh dia orang keluar, mesti ada aje alasan yang dia orang kasi dekat kita. Tak ke begitu?", ujar Datin Zaiton.
"Betul apa yang bini kau kata tu! Sekurang-kurangnya dia orang berjumpa, bertegur sapa daripada tidak. Nak tunggu dia orang berjumpa, sampai ke kahwin baru nak kenal masing-masing apa!", balas Tengku Amran dengan gembira kerana dia yakin yang rancangan ini akan berjaya. Lagi pun, cuma ini aje satu-satunya peluang untuk dia orang berjumpa. Kalau disuruh telefon tunang masing-masing, mesti tidak dilayannya kita ni. Bukannya tak tahu perangai dia orang tu macam mana!
"Kalau kau berdua dah kata macam tu, aku setuju aje la. Nanti aku serahkan projek tu under Wan", balas Datuk Azhar.
"Nanti aku faks kau detail. Boleh?", soal Tengku Amran.
"Cun!", balas Datuk Azhar sehingga tawa mereka berdua bergabung menjadi sebuah tawa yang sangat besar sekali!
Akhirnya, perbincangan itu dilanjutkan oleh mereka bertiga sehingga lewat petang. Usai Datuk Azhar dan Datin Zaiton meminta diri untuk pulang, Tengku Amran pun menceritakan segala-galanya kepada isterinya. Bahkan, isterinya juga setuju dengan rancangan tersebut.



p/s: maaflah kalau tak menggembirakan hati sapa-sapa. in shaa Allah saya akan perbaiki. thanks sebab bg sokongan ye :) sekarang ni saya busy sikit dengan bisness saya, kalau ada kelapangan jemput la ye ke instashop saya di instagram! @menjualnovelmelayu :>

2 comments:

  1. Asalam... Najwa baru2 menulis ek?
    Salam perkenalan. Bersama2 berjuang dlm dunia penulisan. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. ahah tak dak la baru sangat, dah lama buat cuma tak dak masa sbb busy dgn study. in shaa Allah semoga kita berdua tabah dalam dunia penulisan ni :))

      Delete

Tumblr Scrollbars