Monday 3 February 2014

suamiku, penyelamatku! 22

Assalamualaikum wbt, ni 1/4 daripada bab ni je. hehehehe sorry la, memang busy gila sejak mula seklah haritu. nak menulis pun tak sempat asyik kena menulis untuk homeworks je!

sorry kalau ada yang tak puas hati ke apa, doakan cerita saya ni boleh siap sepenuhnya, one fine day in shaa Allah kalau ada rezeki.

                                       ENJOY!

*****************************************************





                             ********************


Panggilan yang selama ini ditunggu-tunggu oleh Tengku Marliya sudah tiba jua. Bukan apa, dia cuma terkejut aje. Ye la, tak ada angin, tak ada ribut, tiba-tiba aje dia mendapat 'kejutan'!

Panggilan telefon daripada tunangnya yang sememangnya dia tidak tahu siapa gerangannya. Hmm... Pelikkan? Apa yang Tengku Marliya cuma tahu adalah, tunangnya dipanggil sebagai Wan. Nama penuh? Memang dia tak pernah hendak ambil tahu! 

"Hmm... Kenapa awak call saya?", soal Liya sambil mengetap bibirnya. Terkejut woi! Punya lama tunggu dia nak telefon, baru dia telefon. Payah, payah!! Eh! Bukan itu masalah dia sekarang ni.. Masalahnya ialah, apa yang dia nak cakap dengan aku dan apa yang aku nak cakap dengan dia? Mak oi! Pening kepala aku. Ingat harini baru aje nak lepaskan stress ke apa ke, rupanya datang pula lagi masalah. Habis dah aku tak tidur malam ni sebab asyik fikir pasal dia ni. Dah la baru pertama kali berbual dalam telefon.... Buat macam sebelum ni kau dah jumpa dia Liya! 

Sekejap! Kenapa aku macam pernah dengar aje suara dia ni? Hmm... Mungkin hati aku aje kut. Alahai.

"Nak call tunang sendiri pun tak boleh ke?", soal Malik sambil tersenyum mengusik. Aduhai Malik! Kau buat macam Liya nampak yang kau tengah senyum sekarang ni. Alah! Biar aje la dia nampak ke tak, yang penting aku suka cara dia ni. 

"Err...", speechless! 

"Saya tanya, salah ke?", usik Malik lagi di talian.

"Err... No," balas Liya dengan perlahan. Macam tak nak bagi dengar aje!

"Apa Tengku Marliya? Maaf, suara awak perlahan sangat."

"Tak saya kata, tak salah pun kalau awak nak telefon tunang awak. Tapi betul ke awak tengah bercakap dengan tunang awak ni? Mana tahu awak tersilap orang ke," ujar Liya dengan lancar. Dah sudah, biar aku pula yang mengusik dia! Bukan awak seorang aje yang boleh buat saya macam tu. He he he...

"Emm.. Wait. Awak Tengku Marliya bt Tengku Amran kan? Am i right?", soal Malik dengan begitu cuak! Dah sudah, aku salah ke? Eh! Bukan tadi dia ke yang mengaku, memang dia Liya? Saja nak kenakan aku la tu. Sekejap awak!

"Awak pasti ke?", Liya tersengih. Eleh! Kalau dia senyum macam mana sekalipun, bukannya dia boleh nampak. Ye la, kan mereka tengah bercakap melalui telefon, bukannya face time! 

"Yes, indeed. I'm very sure," balas Malik dengan penuh keyakinan. Eleh! Hiperbolanya ayat!

"I'm sorry sir. My name is Aliya not Tengku Marliya." Tengku Marliya memberitahu 'kenyataan' yang patut tunangnya itu tahu.

"Err... Tapi takkan mama saya bagi salah nombor kut? Hmmm... Mintak maaf la ye, saya ingat tunang saya tadi," Malik mengeluh manakala Liya pula tengah tersengih melebar! Ha ha ha.... Kejamnya aku! Tapi rasa seronok la pula kenakan dia. Bukan selalu dapat peluang macam ni kan? 'Ish kau ni, Liya. Kau buat macam selalu aje kau bersembang dengan dia' Liya tersentak.

"Err.. Awak... Saya Tengku Marliya, bukan Aliya. Tak sangka pulak yang awak nak percaya," balas Liya dengan lemah.

"Nakalnya awak ni! Mati-mati saya ingat yang saya dah silap," getus Malik Ridhwan.


"He he he... Maaflah. Saya tak sengaja. Tiba-tiba aje idea nakal ni datang dengan sendirinya. Bukan saya yang nak."




                ***********************

please drop your comment and bla bla so that saya tahu apa yang saya kurang, garam ke gula ke. thankyou sebab baca! Allah bless in shaa Allah :)

4 comments:

Tumblr Scrollbars