Sunday 20 October 2013

suamiku, penyelamatku! 5

BAB 5

 "Siapa lelaki tadi tu eh? Kenapa aku macam pernah nampak aje.. Tapi kenapa aku tak ingat pun?" Aku pening memikirkan tentang lelaki itu. Wajahnya seperti pernah aku lihat sebelum ini, tetapi aku tak tahu dekat mana. Adakah dia pernah bersekolah dengan aku dahulu? "Tapi, lelaki itu walaupun muka dia kacak giler! Tapi masya Allah perangai, tak reti hormat orang langsung! Macam mana la kalau aku kenal dia tu siapa, dah lama aku ganyang! Dah la langgar aku, tapi tak reti nak minta maaf pulak! Dah tu, aku pulak yang kena balik" Ahh! Aku kalau dah sekali membebel, kalah mak nenek! Nasib ajelah siapa yang dapat kahwin dengan Tengku Marliya Tengku Amran ni. Hidup kau tak aman la kalau kau berani buat perkara yang bukan-bukan sehingga aku membebel! Panas la telinga kau hari-hari kalau kau cari pasal dengan aku. Aku ni kalau dah membebel, berasap, bernanah telinga pun boleh! "Aku harap sangat la, aku dapat suami yang kacak, sedap mata memandang, baru la sesuai nak berjalan sebelah aku. Ha ha ha...." Aku berangan seketika kerana terlalu bosan sehingga tidak mempunya apa-apa untuk dilakukan. "Liya! Kamu tengah buat apa tu? Lenguh tangan ibu ketuk pintu anak ibu ni, tengok-tengok dia tengah berangan. Berangankan apa tu sayang? Bakal suami Liya eh?", kata Puan Marziana kepada anaknya kerana anaknya dilihat sedang termenung jauh seperti sedang mengingati buah hatinya sahaja! "Ye ke ibu? Maaf eh tak dengar pulak ibu ketuk tadi. Apa ibu mengarut ni? Kenal dia pun tak pernah, tiba-tiba nak ingatkan dia pulak" "Tak ada la, ibu tengok anak ibu ni asyik tersenyum aje, mana tahu kan...." Ah! Ibu tak habis-habis nak mengusik aku. Malu tahu tak! "Hmm.. Ada apa ibu datang bilik Liya ni? Ibu rindu eh..........." Terus aku memeluk ibu walaupun aku tahu itu bukan tujuan sebenar ibu datang ke bilik aku. "Ibu nak ajak Liya ke bilik ibu kejap. Ada benda yang ayah dengan ibu nak bincangkan dengan Liya" "Hmm.." Ahh! Aku dah agak dah! Ibu dengan ayah mesti nak bincang tentang majlis pertunangan aku dengan siapa entah tu. Ni la aku malas ni, tetapi aku gagahkan jugak ke bilik dia orang, karang aku jugak yang dileterinya. Setelah memasuki kamar kedua orang tuaku..... "Hai sayang! Ayah ada benda nak tanya Liya sikit ni. Meh duduk sebelah ayah ni", pinta ayah setelah aku memasuki kamar itu. "Hmm.. Ada apa tiba-tiba ayah nak jumpa Liya ni?" "Takkan nak jumpa dengan anak ayah pun dah tak boleh kut? Baiklah, Tengku Marliya, boleh ke tidak kalau Tengku Amran hendak berjumpa dengan awak?" Aku lihat ibu sudahpun ketawa berdekah-dekah. Ni tak boleh jadi ni! "Baiklah Tengku Amran, boleh saya tahu apa tujuan awak ajak saya berjumpa dengan saya ye?" Aku pun apa lagi, lagi seronok la melayan ayah! Dah lama rasanya tak bergurau senda macam ni. "Boleh saya tanya tak? Tengku Marliya dengan Tengku Amran ni memang macam ni eh? Ada tak rasa-rasa yang nak kena tarik telinga dengan ibu ni eh?" "Ala ibu ni... Nak manja-manja dengan ayah pun tak boleh. Kan ayah kan?", tanya Liya sambil membuat muka comelnya. "Tu la, ibu ni jealous agaknya dengan anak ayah ni.. Puan Marziana, i think you should join us, perhaps?" "Tengok la abang ni! Kita tengah serius, dia main-main pulak. Malas la kalau macam ni" "Ala, ibu merajuk la pulak! Ayah, cepatlah pujuk ibu..." "Sayang! I'm sorry okay? I didn't meant anything, i just want us to enjoy tonight, forgive me?" "Ye la, nanti kalau tak layan, dia pulak yang merajuk! Ha ha ha" "Ye la sayang oi, hah! Ni ayah nak cakap sikit dengan Liya pasal pertunangan Liya tak lama lagi tu. Liya nak buat tema warna apa eh? Ayah kalau boleh, nak buat mewah-mewah sikit sebab Liya sorang aje la anak ayah, jadi ayah nak Liya enjoy and have a great time" "Ikut ibu la, ibu rasa kita patut pilih warna apa eh?" "Kita ambil warna biru okey tak?" "Liya okey aje ibu.." "Kalau macam tu, kita pilih warna biru ajelah!", kata ayah sambil tersenyum kerana aku memberikan kerjasama dengan baik sekali. Aku tengok ayah dengan ibu ni gembira aje aku nak kahwin, tak apa la, aku sanggup berkorban demi ibu dengan ayah kerana dia orang dah banyak berkorban demi aku. Terutama sekali ibu, dia telah mempertaruhkan nyawanya demi melahirkan aku ke atas dunia ini, tanpa ibu siapalah aku. Kalau ibu dengan ayah boleh berkorban demi anak dia orang, kenapa aku sebagai seorang anak tak boleh nak berkorban demi ibu dengan ayah kan? Aku rasa ini adalah jalan yang paling terbaik untuk aku, kerana aku tahu, jodoh aku telah ditetapkan oleh Allah S.W.T. Allah tahu apa yang terbaik untuk umatnya, sebab itulah aku redha sahaja. "Liya bahagia sangat tengokk ayah dengan ibu bahagia, Liya harap, ayah dengan ibu sentiasa doakan kebahagiaan Liya ye?" "Liya, Liya sorang ajelah anak kami, ibu selalu doakan yang terbaik untuk Liya. Ibu suka sangat Liya terima cadangan ibu dengan ayah ni, ibu harap, ini adalah jodoh yang terbaik untuk anak ibu", tutur ibu sambil mengeluarkan air mata. Aku pun apa lagi, peluk ajelah ibu! Buat drama sekeluarga malam-malam ni. "Ayah harap, Liya bahagia lah ye dengan si dia ni. Ah! Ayah lupa pulak, Liya tak nak tahu ke nama bakal tunang Liya tu?" "Nanti-nanti la ayah, nanti masa hari pertunangan tu, barulah Liya tahu nama dan dapat jugalah tengok bakal tunang Liya tu. I hope that he will never disappoint me", Liya mengeluh. "Orang tu baik sangat Liya, hormatkan orang tua, berpendidikan tinggi, berkerjaya. In shaa Allah, Liya akan bahagia dengan dia.", ujar ibu sambil memeluk bahu aku. Ayah pun apa lagi! Peluk terus aku dengan ibu. Rasa bahagia sangat-sangat berada dalam keluarga yang penuh dengan kasih sayang ni. 'Ya Allah, semoga kau berikan sinar kebahagiaan buat aku dan keluarga aku pada masa yang akan datang', rintih hatiku. "Sudah-sudah, Liya dengan ibu ni bukan boleh, ada aje yang nak berdrama sampai esok pagi ni", ujar ayah sambil geletek pinggang aku. Ayah ni saja aje, ada ke patut dia pergi geletek pinggang aku? Rasa macam nak semput dah sekarang ni, geli giler kut! Macam mana la kita orang ni tak bahagia, ada aje kerenah masing-masing yang melucukan. Tu belum masuk bab sakat-menyakat lagi, boleh pengsan rasanya sesiapa aje yang kena sakat dengan kita orang! Pernah sekali tu, ayah sakat mak su Zana dengan pak su Mie sampai naik merah muka dia orang sebab kena sakat dengan ayah! Maklumlah, pengantin barulah katakan, ada aje idea semu orang nak sakat dia orang. Selamat tahan dia orang, kalau tak, mahu dah lari dah dari situ pergi tempat lain. Sampai kalau boleh, ayah nak aje buat dia orang lari pergi pusing rumah sebab tak tahan kena sakat. Ha ha ha... "Ayah... Boleh tak Liya tanya, kenapa ayah nak jodohkan Liya dengan anak kawan ayah? Kenapa ayah tak nak biarkan Liya cari pasangan Liya sendiri? Liya kan muda lagi..." "Ayah saja aje, sebab keluarga dia orang pun suka Liya dar kecil lagi, dia orang kalau boleh nak ambik Liya jadi menantu dia orang. Ayah pun suka sangat dengan keluarga dia orang, lagipun ayah dah kenal mereka lama dah, ayah dah tahu perangai dia orang. Jadi, ayah tak kisah sangat lepaskan anak ayah dengan orang yang ayah tahu, dia orang takkan kecewakan Liya. Bakal tunang Liya tu baik sangat sayang" "Kalau itu boleh bahagiakan ayah dengan ibu, in shaa Allah Liya takkan hampakan ibu dengan ayah", balas Liya lalu memeluk erat ayahnya. "Ibu suka sangat tengok kita sekeluarga macam ni", terus ibu memeluk aku dengan ayah. Aku masuk ke dalam bilik aku setelah sekian lamanya berada dalam bilik ibu dengan ayah aku. Aku kalau boleh, nak sangat cari pasangan hidup aku sendiri, tapi tak apa la! Aku pasti, aku akan bahagia dengan ketetapan ini. "Hmm.... Daripada aku duduk termenung macam ni, baik aku aku cuba semua pakaian dengan tudung yang aku beli tu! Dengan selendangnya lagi, macam mana la aku nak belit ni? Maunya aku terbelit leher aku sendiri, tak ke naya aje? Ha ha ha" Sudahnya, aku pun mencuba la memakai tudung-tudung yang sudah aku beli dengan Arina siang tadi. Aku masih terkial-kial untuk melilit selendang yang aku beli kerana aku tidak tahu bagaimana caranya. "Ah! Baik aku on laptop lepastu tengok youtube aje, susah apa!" Itu la, apa kegunaan alat-alat elektronik kalau kita tak manfaatkan dengan baik? Jangan disebabkan internet, laman sosial, kita menjadi lalai lalu membuang masa kita dengan melakukan perkara-perkara yang tidak berfaedah. Sekali-sekala itu tak apa la, ni kalau dah selalu? Tak ke buang masa aje namanya tu. "Dah jumpa pun! Ya Allah, cantiknya dia orang pakai selendang. Aku pun nak cuba la, mana tahu jadi ke, tak la membazir aje aku beli semua tu", ujar Liya yang semakin teruja! Macam-macam yang berada di mindaku pada saat ini. Kenapa aku masih rasa sangsi dengan perubahan yang bakal aku lakukan ini? Macam mana kalau aku belum bersedia untuk berubah kemudian nanti aku kembali dengan tidak bertudung? Apakah yang bakal dikatakan dan cemuhan yang akan dilemparkan kepada aku? Sesungguhnya aku benar-benar menjadi takut untuk berubah. Aku menjadi keliru, apakah yang aku lakukakan ini ikhlas kerana Allah S.W.T ataupun disebabkan aku bakal bergelar seorang isteri tidak lama lagi? Ya aku tahu, seorang isteri wajib menjaga maruah seorang suami dengan menutup aurat. Tapi aku belum berkahwin lagi! Aku benar-benar buntu saat ini. Boleh ke kalau aku memakai tudung selepas aku berkahwin nanti? Mungkin teguran daripada seorang suami dapat melembutkan hati isterinya? Yang aku tahu, aku benar-benar menjadi tidak bersedia untuk menempuhi hari-hari yang akan datang. Apa-apa pun, niat sudah aku tanamkan dalam hati, in shaa Allah bila aku dah betul-betul bersedia, aku akan memakainya! Itu janji aku! Setelah mencuba pelbagai jenis baju dan tudung, akhirnya aku menjadi semakin letih. Tak lama selepas itu, aku pun melelapkan mata dengan senyuman kerana niatku yang telah aku sematkan dalam hati.

2 comments:

  1. sis, just nak bagi opinion. cerita dh okey, cuma kalau ada dialog ke apa-apa ke, better make it in one paragraph. ni mcm belit-belit nk baca.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahah! i'm sorry, will try to improve myself okay. will do in shaa Allah. thankyou btw :)

      Delete

Tumblr Scrollbars