Tuesday 22 October 2013

suamiku, penyelamatku! 7


"Sedapnya cik! Kalau saya tahu sedap macam ni, dah lama saya datang. Lagipun bukannya jauh sangat dari pejabat", puji Ariana tentang masakan yang terdapat di kedai ini.
"Tu la awak, asyik nak makan dekat tempat jauh aje, mesti tak pernah tahu kan wujudnya kedai makan dekat sekitar pejabat ni?", tanya Liya sambil tersengih-sengih seperti kerang busuk.
Malah, Tengku Marliya Tengku Azman mempunyai sengihan yang lebih busuk daripada kerang busuk itu! Ha ha ha..
"Mana la saya tahu cik, kalau saya tahu tiap-tiap hari saya datang sini. Dah la jimatkan duit minyak, harga berpatutan, sedap pula tu!"
"Awak la saya ingat awak suka sangat dengan makan-makan ni, tak sangka pulak saya yang awak ni tak tahu mengenai restoran ini. Kesiannya..", usik Liya!
"Ala cik bos ni saya memang la suka makan, tapi saya mana la nak ambil tahu sangat pasal restoran-restoran ni cik.", balas Ariana sambil tersengih malu.
Bukan malu apa pun, malu mengada aje!
"Ye la tu.. Dah jomlah kita balik ke pejabat. Nanti lambat pula dengan nak berjalannya lagi."
"Jom cik bos!", ujar Ariana sambil tersenyum senang.
Ya la, sapa tak gembira kalau bos belanja makan? Eh Ariana bukan kaki bodek ye, dia cuma kadang-kadang aje bos belanja. Ala.. Bukan selalu bos dia nak belanja.
"Saya tak sangka bos makan dekat restoran macam itu ye", kata Ariana setelah sekian lama menyepi.
"Awak ingat saya makan dekat hotel aje ke? Tak semestinya tempat yang mahal-mahal macam hotel itu dapat menyajikan makanan yang sedap seperti di tempat tadi", ujar Liya sedikit tegas.
Walaupun Liya lahir dalam keadaan yang sempurna, keluarga yang berada, tetapi dari kecil lagi ibu dan ayah mengajar Liya untuk makan di restoran-restoran yang sederhana. Jarang sekali Liya diajar makan di hotel mahupun di temat-tempat yang mewah kerana ibu bapanya tidak mahu dia hidup dalam kemewahan.
Walaupun dia dilahirkan dalam sebuah keluarga yang serba-serbi dengan kemewahan, Liya sudah biasa diajar untuk hidup dalam keadaan yang sederhana.
Kesimpulannya, jangan anggap semua anak orang kaya makan di tempat-tempat yang mewah dan tidak makan di kaki lima!
"Bukan apa cik Liya, saya tanya aje. Janganlah marah saya", tutur Ariana sambil memainkan memek muka yang sesuai.
Tak lama selepas itu...................
"Ahhhhhhhhhhhh!"
Kedengaran nyaring suara Tengku Marliya menjerit.
"Masya Allah", terkejut Ariana!
"Kau ni dah kenapa jalan tak pandang orang ke apa?! Kau buta ke apa? Yang kau kalut sangat sampai kau rempuh aku ni kenapa?"
Bertubi-tubi soalan yang keluar dari mulut aku. Siapa yang tak terkejut kalau-kalau dia dirempuh secara tiba-tiba semasa dia tengah bersembang? Aku bukan sahaja dirempuh biasa-biasa, malah dah jatuh terduduk dah aku ni!
'Mahu terseliuh kaki aku ni. Ya Allah sakitnya...'
"Maaf ye cik saya tak sengaja.........", ujar pemuda yang telah melanggar aku.
"Kau tau tak sakit? Aku rasa macam berlanggar kayu balak dah ke apa. Kau pehal ni?", tanya Liya dengan muka cemberutnya.
Masya Allah! Sakit aku ni memang tak boleh aku nak zahirkan lagi. Aku rasa kalau dia dia rempuh aku biasa-biasa tak ada la sakit macam ni, ni tak! Sampai jatuh aku. Ada ke patut mamat ni?
"La.... Kau lagi ke yang aku rempuh?", tanya pemuda itu setelah sekian lamanya membiarkan aku terkontang-kanting untuk bangun.
'La! Mamat ni lagi ke yang rempuh aku? Aku ingat aku takkan jumpa lagi dah dia ni. Karang perang dunia meletus lagi pulak dekat sini'
Sempat lagi aku bermonolog sedangkan kaki aku sedang berdenyut-denyut penuh dengan kesakitan!
"Sejak bila kau yang rempuh aku?! Kenapa kau aje yang rempuh aku? Kau ikut aku eh?", tanya Liya.
"Tak ada la masa la aku nak ikut kau, kebetulan aku nak pergi jumpa dengan kawan aku, entah macam mana aku tak perasan aku boleh terlanggar kau. Aku minta maaf", tutur pemuda itu dengan lembut tidak seperti hari-hari sebelum ini.
"Hmmm.... Aku maafkan kau. Aku ingat kau nak marah aku lepas itu blah macam haritu aje, tak sangka kau reti jugak ye nak minta maaf", sindir aku.
Ingat senang-senang kau aje kau minta maaf? Hari itu kau pergi macam itu aje, tak ada la pula kau nak bersusah payah kau nak minta maaf dekat aku. Lagi kau tengking aku ada la. Kau ingat aku tunggul ke apa aku ni?
Sedap hati kau aje, hati orang lain kau tak reti nak jaga. Sebenarmya pasal hari ini tu, aku dah maafkan. Cuma aku tak boleh nak terima aje apa yang dia dah buat aku dulu. Aku dah rasa macam dia ni saja aje nak bina tembok peperangan dengan aku.
Maklumlah, memang tak akan berjumpa dah kan selepas ni, tapi hari ini? Kenapa lelaki ni juga muncul depan aku? Hari malang aku ke apa?
"Eh kau ni, nak sindir-sindir aku pula. Dah kenapa dengan kau ni?"
Eh! Kenapa aku tanya soalan tak dijawab pula minah becok ni? Kenapa dia aje dia ni tak berkutik langsung.
"Aku cakap dengan kau ni! Sempat lagi kau berangan ye?!", marah pemuda itu.
"Kau cakap dengan aku ke? Maaflah, aku tak dengar", jujur Liya kerana menyesal dengan tindakannya yang kuat berangan.
"Hmm.. Tak apa la, kau sakit lagi tak? Jom aku bawa kau pergi klinik kau nak?", soal pemuda itu dengan lembut kerana dia tahu, kalau sekalipun dia berkeras dengan wanita itu, memang wanita itu tak akan layannya. Biarkan aje dia cakap dengan tiang.
"Errr... Tak apa la kut, menyusahkan kau aje nanti, bukan kau nak pergi jumpa kawan kau ke?"
'Kenapa si Arina ni senyap aje dari tadi? Terkejut lagi ke dia?'
"Awak kenapa Arina? Kenapa awak senyap aje dari tadi? Awak ada masalah ke? Ke awak dah jatuh cinta dengan mamat ni?", soal Liya dengan niat hanya mahu mengusik pembantunya itu.
Sebenarnya, selalunya kawan baik aku merangkap sepupu aku sendiri yang selalu keluar makan dengan aku, tapi dia pula ada kursus dekat Kuala Terengganu. Terpaksalah aku ajak si Arina ni sekali, kalau tak bosan la aku sorang-sorang.
He he he...
Merona merah muka Arina!
"Apa yang cik mengarut ni? Er... Saya cuma terkejut aje. Tak sangka ada lagi ye drama antara cik dengan encik ini", Arina memulangkan paku buah keras kepadanya.
Ambik kau! Nak sangat kenakan Arina, kau yang terkena balik.
"Nama aku Malik, nama kau?", soal pemuda itu kepada Arina.
Oh Malik rupanya nama dia, tapi buat apa aku nak tahu kan? Bukannya kita orang nak berjumpa lagi pun selepas ini. Buat apa kalau terserempak pun asyik bergaduh aje, ada juga yang kena baling dengan kasut tumit aku ni!
"Nama aku Liya, yang tu kawan aku, nama dia Arina", balas Liya mahu tak mahu aje.
"Dah jom aku bawa kau pergi klinik. Kau boleh jalan ke tak ni?"
"Eh! Tak menyusahkan kau ke? Aku tak nak susahkan kau. Aku boleh aje jalan lagi ni"
Aku cuba bangun tapi gagal! Aku terjatuh balik. Ahhh!
"Kau ni kenapa degil sangat hah?! Aku nak bawa kau pergi klinik kan yang kau degil sangat tu kenapa?", soal Malik dengan sedikit kasar kerana dia merasakan yang ego dia sedikit tercalar dengan kerenah Liya.
"Encik Malik janganlah marah bos saya. Mari saya tolong cik bangun ye", pujuk Arina.
"Kau bawak la bos kau yang degil sangat ni hah! Ikut aku pergi dekat kereta aku. Jom", ajak Malik.
"Jom cik, ikut aje la. Karang ada juga lagi drama free dekat deretan kedai ni. Kita bukan kenal sangat dengan Encik Malik tu, karang dia buat apa yang kita tak jangka, tak ke naya aje namanya itu cik?", Arina cuba berlembut dengan bosnya.
"Lagi pun, saya takut kaki cik ni lagi teruk lebamnya. Mana tahu kalau pergi klinik, doktor periksa, surut ke lebam tu sikit. Saya risau kalau-kalau cik terseliuh ke, nanti macam mana cik nak datang pejabat?", Arina masih lagi meneruskan agendanya.
"Ye la, ye la. Saya ikut aje cakap awak. Tapi kali ni aje, lagi sekali awak suruh saya buat macam-macam, saya pecat awak!", gurau Liya.
"Dah kenapa dengan korang ni? Dah lenguh aku tunggu dekat sini sempat lagi korang bergurau ek?", soal Malik.
"Dah jomlah cik, karang bapak singa tu mengamuk dekat kita lagi. Cik tak takut ke?", ujar Arina sambil memapah Tengku Marliya untuk pergi ke kereta Malik.
"Eleh setakat mamat macam tu, memang teman perang saya la!"
Ha ha ha...
"Yang awak ni, tak apa ke kalau balik jalan kaki sorang-sorang? Nak saya suruh Malik hantarkan awak sekali ke? Saya tak sukalah kalau pergi dengan saya tapi balik asing-asing", Liya mengeluh.
"Tak apa la cik, pejabat kita kan dekat aje. Cik masuk pejabat ke tak kejap lagi ni? Saya rasa baik cik balik rehat aje", soal Arina dengan prihatin.
"Nanti saya call awak bagi tahu saya balik ke pejabat ataupun tak ye", senyuman Liya terukir dibibirnya.

Setelah memasuki kereta Malik, kereta itu pun meluncur pergi ke klinik yang berdekatan..............

No comments:

Post a Comment

Tumblr Scrollbars