Saturday 19 October 2013

suamiku, penyelamatku! 1



"Selamat pagi Cik Liya!", kata salah seorang daripada penyambut tetamu yang terdapat di pejabatnya itu.
Tengku Marliya, seorang gadis yang dikenali ramai kerana dia merupakan CEO dia syarikat ayahnya itu. Tengku Amran, ayahnya, telah menyerahkan Tengku Marliya jawatannya sebagai pemimpin syarikat itu kerana dia sudah tidak larat untuk bekerja lagi.
Tengku Amran sudah memberi seluruh kepercayaannya kepada Liya kerana dia percaya, Liya dapat membantunya mengembangkan lagi empayar syarikat tersebut setelah sekian lama Tengku Amran berusaha keras untuk membuatkan syarikatnya menjadi maju.
Walaupun Tengku Marliya sering ke kelab malam dan pulang di waktu pagi, tanggungjawabnya sebagai seorang pemimpin di syarikat tersebut tidak pernah dia abaikan. Walaupun Liya seorang pemimpin, dia tidak pernah melaksanakan tanggungjawabnya dengan tidak adil malahan Liya melayan mereka sama adil.
"Selamat pagi Cik Liya", tegur semua kakitangan yang terdapat di situ.
"Selamat pagi", balas Liya sambil tersenyum.
Liya masuk ke dalam bilik yang telah disediakan untuknya sebagai CEO dan mula membuat kerjanya yang tergendala.
Tokk..........Tokk............
"Masuk"
"Selamat pagi Cik Liya, saya hendak beritahu yang cik ada meeting pada petang ni di pejabat Dato' Karim", kata pembantu Liya yang bernama Arina.
"Terima kasih la Arina sebab awak dah ingatkan saya. If you were not here just now, i don't know whether i'll remember about it or not"
"Dah memang tugas saya untuk membantu Cik Liya"
"Ada apa apa lagi pesanan untuk saya?"
"Ya Cik Liya, Tengku Amran mintak saya beritahu cik supaya pulang awal harini kerana Tengku ada perkara yang nak dibincangkan dengan cik"
"Oh pasal tu, Tengku dah beritahu saya tadi"
"Kalau tak ada apa- apa lagi, saya keluar dulu ye cik?"
"Hmm....... Baiklah"
Arina pun keluar dari bilik Liya. Aku mengeluh sendirian kerana memikirkan apa yang bakal ayah perkatakan kepada aku setelah aku pulang nanti. Ayahnya membuatkan dia menjadi tidak keruan kerana memikirkan masalah apa yang telah dilakukan oleh Liya sehingga ayahnya menjadi sedikit tegas pagi tadi. 
Akhirnya aku tewas dengan perasaan aku sendiri kerana tidak mampu meneka apa yang bakal diperkatakan oleh Tengku Amran.
"Jangan ayah suruh aku kahwin sudahlah. Aku muda lagi, ada banyak masa lagi nak enjoy, apa kes nak kena kahwin awal-awal. Lagipun, aku mana ada calon lagi. Hmm......"
Aku bermonolog lagi. Aku sudah tidak mampu bayangkan apa yang akan terjadi jika apa yang difikirkannya sebentar tadi menjadi kenyataan. Kalaulah aku terpaksa menamatkan zaman bujang aku dalam masa yang terdekat ni, tak tahu la apa yang akan terjadi.
Liya meneruskan kerjanya dengan perasaan yang tidak tenang.
Kring.... Kring.... Kring....
Telefon bimbitnya berdering lagu kesukaannya iaitu Drive By daripada Train menandakan salah seorang daripada ahli keluarganya menelefon dirinya.
"Ahh... Dah kata dah, kenapa la ayah telefon aku waktu-waktu macam ni? Tak boleh tunggu petang nanti ke?", kata aku seorang diri.
Daripada dibiarkan telefon itu 'memekik' seorang diri, aku mengambil keputusan untuk menjawab panggilan itu.
"Assalamualaikum ayah"
"Waalaikumussalam. Ha anak ayah tengah buat apa tu?"
"Tengah kerja la ayah takkan Liya tengah tidur kut", balas Liya sambil menunjukkan memek muka yang kurang senang dengan pertanyaan ayahnya.
"Amboi! Dah kenapa dengan Liya ni? Marah ayah ke?"
"Eh tak la ayah. Liya cuma nak tahu aje, kenapa ayah tiba-tiba ja call Liya. Tak pernah-pernah pun ayah call Liya waktu-waktu macam ni"
"Saja aje ayah call kamu. Ayah cuma nak ingatkan je pasal malam ni. Jangan nak mengelat pulak ye. Ayah tunggu kamu nanti"
"Ye la ayah, Liya tak lupa. Ayah jangan risau, kalau tak ada aral melintang, Insya Allah Liya balik awal", kata aku sambil mengeluh.
"Ha... Baguslah kalau macam tu. Ayah nak keluar dengan ibu kamu jap, jaga diri elok-elok ye di pejabat tu, jangan buat perkara yang bukan-bukan. Jaga nama baik keluarga kita"
"Ye ayah.. Liya tahu la, Liya bukan budak kecil lagi la ayah...."
"Dah tahu tu baguslah. Baik ayah pergi dulu. Assalamualaikum"
"Hmm... Waalaikumussalam"
Liya semakin kusut dengan tindakan ayahnya sebentar tadi. Dia semakin gelisah sehingga mengambil keputusan untuk keluar dan mencari sedikit ketenangan.
Liya mengeluarkan telefon bimbinya dan menelefon seseorang.
"You busy tak sekarang ni?"
"You bolehkan temankan I sekarang ni?"
"Okey, I tunggu you dekat tempat biasa"
Liya pun menyimpan telefon bimbitnya. Aku berasa sangat puas hati kerana ada yang sudi meluangkan masa dengan aku pada waktu-waktu ini. Aku menyangka si dia itu akan berkata bahawa dia sedang sibuk bekerja tapi jawapan yang sebaliknya pulak yang dia dapat. Aku rasa sangat bersyukur.
Setelah tiba di tempat yang dijanjikan, aku mencari dimanakah gerangan yang aku sudah berjanji untuk bertemu sebentar tadi. Aku pun mengambil keputusan untuk memesan minuman dahulu sementara menunggu ketibaan rakan karibku itu.
"Hai Liya... Dah lama ke you tunggu I?"
"Eh kamil! Tak la, baru je I sampai. You duduklah dulu, pesanlah air apa yang you nak minum"
"Oh.. Okay.."
Kamil pun memanggil pelayan restoran tersebut dan membuat pesanan. Restoran tersebut merupakan restoran yang seharusnya dikunjungi jika Kamil dan Liya hendak berjumpa. Ia sudah menjadi kebiasaan dari dahulu lagi. 
Kamil juga tidak tahu kenapa Liya memilih restoran itu? Adakah kerana ia merupakan tempat yang pernah melakar sejarah mereka berdua? Atau kerana di situ merupakan kenangan zaman persekolahan mereka suatu dahulu? Ah..... Biarlah. Malas kamil hendak berfikir sebenarnya tetapi mengenangkan sahabatnya itu tiba-tiba sahaja hendak berjumpa dengannya, dia semakin pelik.
Keadaan di restoran itu memang sangat bising tetapi tempat yang mereka berdua duduki itu adalah tempat yang paling tidak mengeluarkan suara. Keadaan mereka berdua seolah-olah mereka berdua ni baru kenal, seolah-olah mereka baru pertama kali berjumpa. 
"You dah pehal ni tiba-tiba ajak I jumpa, lepastu tiba-tiba aje you senyap. You ada masalah ke?", ucap Kamil untuk menghilangkan kesunyian dia antara mereka berdua.
"Ha'ah. I sebenarnya memang I ada masalah, tapi I tak tahu apa masalah I yang sebenarnya", balas aku sambil menggaru kepala kerana tidak tahu apa yang sedang difikirkan oleh aku pada saat ini.
"Ish... You ni dah kenapa? I ingat boyfriend you lari dah tiba-tiba aje you nak jumpa I. I ingat you dah lupa dekat I"
"Tak la, I pun tak tahu kenapa I nak jumpa you. You ni memang sengaja nak bagi I sakit hati kan?"
Liya pura-pura memasamkan wajahnya menandakan yang dia sudah tersinggung dengan kata-kata Kamil.
"I'll never make you hurt because you're my friend, my bestfriend since we were in secondary. I'm sorry, please forgive me dear"
Kamil tidak menyangka yang Liya akan tersinggung dengan kata-katanya. Kamil cuma menganggap itu hanya sebagai gurauan dan Liya telah tersinggung. Dia benar-benar menyesal dengan kata-katanya sebentar tadi. Jika diberi peluang untuk menarik balik kata-katanya sebentar tadi, sudah pasti dia bertindak sedemikian.

4 comments:

  1. widget tu mengangu la sb akak guna netbook... screen kecik, bila nak click bab kadang dia menganggu

    ReplyDelete
    Replies
    1. widget yang fluffy tu ke? err... nanti saya try ubah..

      Delete
  2. assalamualaikum. minta maaf terstalk blog ni hehe.. apa2 pun karya best.. :) kalau free jemput ke my blog new update for 2014

    http://luahankutintaku.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. waalaikumussalam, takpe :))
    thankyou btw


    in shaa Allah :>

    ReplyDelete

Tumblr Scrollbars