Thursday 5 December 2013

suamiku, penyelamatku! 16


Tersenyum dalam keterpaksaan. Itulah yang terpaksa dilakukan oleh pembantu Malik Ridhwan, Zahirah Natasya. Semua orang sedang membahaskan tentang pertunangan anak bos mereka yang dilangsungkan minggu lepas, sedangkan dia terpaksa merawat luka di hati semasa terdengar bual bicara sesiapa yang menceritakan tentang hal itu. 
"Eh, aku dengar cerita, tunang anak bos kita tu cantik!"
"Korang tahu tak yang dia orang nak bernikah lagi 3 bulan?!"
"Untungnya siapa yang bakal jadi isteri Encik Malik tu"
"Kalau aku jadi tunang dia kan, memang aku bersyukur habis la!"
"Mesti anak bos kita tu sayang sangat kan dengan dia, aku tengok Encik Malik tu asyik tersenyum macam orang angau aje"
Ada-ada sahaja yang dibahaskan oleh pekerja-pekerja di syarikat itu yang bisa membuatkan hatinya menggelegak dengan kencangnya. Pantang ada peluang sikit, mesti perkara itu yang dibahaskan oleh mereka. Biarlah Malik nak kahwin ke, tunang dengan siapa sekali pun, janganlah kata depan aku. Bernanah telinga ni mendengar! 
'Hebat sangat ke tunang dia tu sampai semua orang bercakap tentang dia orang? Cantik sangat ke? Aku pun cantik jugak apa kenapa Malik tak nak terima aku. Aku dah bekerja dengan dia lebih kurang 2 tahun, takkan dia tak ada perasaan sikit pun dekat aku?', Zahirah Natasya bermonolog di dalam hati.
"Hah! Kau mengelamun apa tu!", sergah Amin si despatch dekat syarikat ini.
"Kau apa hal kacau aku ni, aku nak berehat sekejap pun tak boleh"
"Eleh kau ingat aku tak tahu ke kau tengah sakit hati kan sekarang ni?", provokasi sedang dijalankan oleh si Amin! Ah! Siapa tak kenal mamat seorang ni, ada aje cerita yang dia nak korek ni.
"Apa yang kau mengarut ni Amin?", mana la budak ni tahu. Muka aku ni ada cop tengah panas hati ke?
"Kau sakit hati sebab Encik Malik dah bertunang dengan orang lain bukan dengan kau kan?"
"Err....", tergagap-gagap aku! Sekali Amin tembak, memang mengena la! 
"Tengok! Kau nak jawab aku pun kau dah tergagap-gagap. Mengaku aje la, tak payah nak berselindung dengan aku lagi"
"Ye.... Kau jangan bising pula, karang buat malu aku aje", marah Zahirah. Karang Amin pergi hebohkan dekar satu pejabat, mana aku nak letak muka aku ni? 
"Ala kau ni, macam tak kenal aku"
"Apa-apa aje la Amin oii"
"Kau ni, cuba la bermuhasabah diri sikit. Dia dah bertunang dah pun, dah jadi hak milik orang, takkan kau masih tak boleh terima lagi kot?", soal Amin kepada Zahirah. Walaupun si Amin ni hanya budak pejabat biasa aje, tapi dia ni memang pakar gossip semua dapat dekat dia la! Macam-macam cerita boleh tahu kalau pergi tanya dekat dia. Sebab itulah si Amin ni rapat dengan semua orang, malahan dia ni memang seorang yang peramah. Pantang lekat dekat pejabat sikit aje, mula la dia pergi tegur semua orang dalam pejabat!
"Dia baru bertunang aje kan, belum kahwin lagi kan?", balas Zahirah sambil tersenyum sinis. 
"Kau jangan buat kerja gila Za...... Kau ni dah kenapa? Cuba ingat Allah sikit!"
"Kenapa apa? Sedangkan orang yang dah berkahwin pun boleh bercerai-berai, inikan baru sahaja bertunang.", provok Zahirah. 
Entahlah apa yang aku fikirkan sekarang ini, takkan aku nak mencaras tunang orang pula? Aku pun ada juga maruah diri, aku bukan perempuan murahan sampai nak merebut tunang orang macam tu sekali. I'm not a desperadoo! 
"Kau biar betul?! Biarlah dekat bakal bos kita tu nak bahagia dengan calon dia sendiri, kau jangan buat kerja yang tak masuk akal pula", nasihat Amin.
"Kalau aku nak musnahkkan hubungan dia orang, apa kena-mengena dengan kau hah?"
"Za.... Kau ni biar benar Za? Aku ni sebagai kawan, hanya mampu nasihat dan doakan kau aje. Aku harap sangat kau tak buat semua tu. Dah memang bukan jodoh korang, kau kena terima aje la. Lagipun, memang Encik Malik tak pernah pandang kau pun kan?", Hati Zahirah semakin panas dengan kata-kata Amin. Bukannya nak bagi nasihat yang sepatutnya, macam nak jadi batu api aje lagaknya!
"Kau ni sengaja kan nak kata macam itu bagi aku sakit hati?!", ton suara Zahirah Natasya naik seoktaf. Kelihatan rakan-rakan sepejabat dengannya seperti sedang mengintai apa yang tengah berlaku. Aku mulai tersedar. 
Apa kena dengan aku ni? Apa yang dah masuk dalam badan aku sampai aku tak sedar apa yang aku perkatakan ni? Aku rasakan yang kepala otak aku ni dah diracuni dengan sesuatu sehingga sanggup berkata demikian. Masya Allah! Ampunkanlah hambaMu ini, aku tidak sengaja berfikiran seperti itu Ya Allah...
"Aku tak bermaksud macam itu Za.... Aku cuma nak kau sedar aje........", balas Amin dengan lirih.
"Tak apa, salah aku juga. Entah apa kena dengan aku sampai terfikir macam itu, aku minta maaf sebab aku tinggikan suara aku dekat kau ye Amin..."
"Manusia tak lepas dari kesilapan Za.... Aku cuma harap kau dapat terima, jodoh ini Allah dah tetapkan. Mungkin bukan jodoh kau dengan si dia, ada lagi lelaki lain. Bukan dia aje, in shaa Allah, Allah dah tetapkan yang terbaik untuk kau. Kau cuma perlu tunggu sedikit masa aje lagi. Aku harap kau redha, ingat, jangan buat yang bukan-bukan. Aku nasihat kau sebagai kawan aku, aku tak nak kau lalai sehingga buat sesuatu yang boleh binasakan diri kau sendiri. Fikirkan orang yang sekeliling kau yang sayangkan kau, jangan bertindak ikut nafsu, bertindak ikut akal waras yang sihat.", panjang lebar Amin menasihati Zahirah Natasya. Dia tidak mahu rakannya itu hanyut dengan perasaan sehingga mengambil keputusan seperti orang yang cetek akal. Mintak simpang la!
"Aku tahu, terima kasih ye Amin.... Kau seorang aje la yang memahami aku", aku akan cuba lupakan dia! Sambungku di dalam hati.
"Sama-sama, apa-apa kau cari aku aje. Kalau kau rasa kau nak luahkan semuanya, kau cari aje aku. Aku ada untuk semua orang, kau jangan risau! Aku kan diperlukan oleh semua orang", tawa Amin jelas kedengaran di halwa telinga aku.
"Eleh masuk bakul angkat sendiri la kau"
"Kau jealous la tu!"
"Aku jealous? Tak ada maknanya Amin oii"
"Ye la tu! Aku blah dulu, bye!", Amin berlalu pergi meninggalkan Zahirah....
Dalam kebisuan yang melanda dirinya, Zahirah kembali mengenangkan detik-detik yang manis yang telahpun menjadi sejarah. Kerana dia tahu, jodohnya dengan Malik memang tidak ada kerana selama ini dia pun tahu bahawa dia hanya bertepuk sebelah tangan dan bertepuk sebelah tangan memang tak akan pernah berbunyi melainkan kalau dia tepuk dengan dinding! Masakan dia tak tahu yang selama ini Malik cuma melayannya sebagai seorang setiausaha yang biasa sahaja, tidak lebih daripada itu. Walaupun dulu Malik jarang keluar dengan perempuan-perempuan so called as girlfriend, dia tahu Malik memang tidak akan pernah jatuh hati terhadapnya. 


"Papa nak Wan handle this one project, boleh tak?", Datuk Azhar bertanya kepada setelah melihat anaknya seperti sedang memikirkan benda lain.
"Apa papa? Wan tak dengar, sorry"
"Papa nak Wan handle satu projek ni", balas Datuk Azhar dengan tenang. 
"in shaa Allah i will but this project is about........?"
"Uncle Am wants to build a rumah anak yatim at Seremban. He wants us to handle that project and i want you to handle all those things with him and you've to make sure that we give a good service to your future father-in-law", pinta Datuk Azhar kepada anaknya padahal projek ini sengaja diserahkan kepada Malik kerana ada agenda tertentu yang telah dirancangkan olehnya bersama Tengku Amran. He he he...
"I'll try my best but why don't you give this project to another architect and why me? Like there's something that you've planned", soal Malik dengan perasaan yang sangat pelik. Kenapa papa nak aku ambil projek dengan bakal bapak mertua aku ni?
"Because later you'll take my position and handle all these. I want you to learn and be ready because you deserve all these. Papa nak Wan ambil alih semua ni, jaga syarikat elok-elok. Kenal selok-belok syarikat ni semua tu. Papa dah tua Wan, papa harap kamu dapat jaga syarikat ini elok-elok dan jangan sesekali hampakan papa. Will you?"
"Err... Do i have any choices left?"
"Big No!", balas Datuk Azhar dengan tegas. 
Malik Ridhwan sudah layak mentadbir dan mengambil alih syarikat ini, dia pun bukannya makin muda tapi makin bertambah usia! Dia pun semakin matang dan bijak dalam melaksanakan segala tugas-tugas yang diberikan. Lagipun, kepada siapa lagi syarikat ini akan jatuh kalau bukan kepada satu-satunya anak lelaki yang dia ada? 
Hendak bagi syarikat ini kepada Imani Batrisya? Rasanya budak itu memang dari dulu lagi tak minat nak ambil alih syarikat ini dan dia masih belajar! Lagi pula, Malik sudahpun hendak berumahtangga. Biarlah dia yang menggalas tanggungjawab ini, kerana dialah yang paling layak. Aku tak mahu syarikat ini jatuh ke tangan yang salah, nanti habis segala apa yang aku usahakan selama ini. 
"Ye la papa..."
"So nanti papa akan umumkan peralihan jawatan ini kepada semua orang bila tiba masanya. Papa harap Wan tak akan sesekali hampakan harapan papa, harapan syarikat ini. Wan ajelah satu-satunya waris yang layak dengan semua ini. Lagipun, papa mana ada anak lelaki lain dah. Papa hanya ada Am dengan Imani aje", papa buat semua ini untuk masa depan Wan juga.
"In shaa Allah pa, Wan tak akan hampakan papa", balas Malik dengan tenang kerana dia diberi kepercayaan yang sangat besar daripada papanya untuk mengambil alih syarikat itu.
"Okay back to our main topic. Later Wan call uncle and ask him when can you get those details and so on"
"Ye papa, nanti-nanti la Wan telefon pejabat dia. Buat apa dia nak bina rumah anak yatim pa?"
"Dia kata saja aje. Dia tak nak anak-anak yang ada di tepi jalan itu dibiarkan sahaja, baik dia tolong bagi rumah untuk mereka. Dapatlah juga saham akhirat nanti"
"Oh....", Malik sudah kehabisan kata-kata.




Sampainya Malik Ridhwan di rumah, tempat pertama yang dituju ialah bilik. Setelah seharian berada di tapak projek, akhirnya dapat juga badan ini berehat di tempat yang lembut. Siapa kata kerja dengan bapak sendiri ni senang? Sama aje semua, ada aje kerja yang kena buat itu dengan ini. Bukan nak mengeluh ke apa, seronok sebenarnya kalau kita minat untuk buat sesuatu ini. 
Apabila sudah melabuhkan punggung ke atas katil yang empuk dan merebahkan badan, fikiran Malik melayang mengingatkan kejadian semalam. 
"Patut ke tak hah aku telefon dia? Nak telefon ke tidak...", Malik masih berkira-kira sama ada untuk menelefon tunangannya itu ataupun tidak. Daripada aku mati kebosanan atas katil ni, baik aku telefon aje terus. Lagipun mama dengan papa dah bagi nombor dia, takkan nak biar aje. Bila lagi dia nak kenal aku kan? Ha! Inilah rasanya masa yang paling sesuai untuk memperkenalkan diri aku, tapi boleh ke dia terima siapa aku? Aku nak perkenalkan diri aku sebagai Malik ke Wan hah? Buntunya! 
Macam mana kalau aku telefon dia, tiba-tiba aje dia minta putus dengan aku? Ya Allah, aku tak ada kekuatan untuk menghadapi semua ini Ya Allah.. Aku takut nanti kalau aku bagitahu siapa aku yang sebenarnya, dia tak suka aku nanti. Dah la mula-mula berkenalan pun dah macam-macam yang terjadi. Buatnya dia ada dendam dengan aku, tak ke habis semuanya. Aku harap sangat dia boleh terima aku seadanya. Tetapi hari tu papa ada kata yang ayah Liya nak adakan majlis untuk dia sempena ulang tahun dia yang ke-25 sekaligus melantik dia sebagai CEO syarikat itu. Aku rasa hari itu la rasanya yang layak sedikit untuk dia tahu, siapa tunangannya. Sekarang ini bukan masanya untuk aku bagi tahu lagi kut, nanti tak pasal-pasal dia mengamuk, habislah! Jadi aku putuskan untuk biarkan aje dulu, lambat laun dia akan tahu juga. 
Malik tersentak! Bila diingatkan kembali, kelakar juga waktu itu. Ada ke patut, nak telefon tunang sendiri pun rasa takut macam nak telefon isteri orang lain! Malik... Malik.... 
Akhirnya, Malik mengambil keputusan untuk membiarkan sahaja perkara itu buat sementara. Buat apa hendak menyesakkan dada memikirkan tentang perkara yang entah akan berlaku ataupun tidak? Dia yakin, Tengku Marliya tidak akan memutuskan pertunangan ini kerana Liya tak akan sampai hati nak mengecewakan kedua ibu bapanya walaupun secara luarannya Liya nampak sedikit kasar.
Di dalam kedinginan malam, bayu yang membiarkan dirinya berterbangan pada waktu malam sangat menyamankan walau pada hakikatnya, ianya menerobos masuk sehingga ke tulang seseorang. Liya membiarkan sahaja dirinya ditiup angin malam meskipun dirinya berasa sangat dingin pada waktu ini. 
Liya asyik memikirkan tentang tunangnya yang seperti menyerahkan segala urusan kepada ibu bapanya dan tidak mengambil pusing sedikit pun.
"Kenapa dia tak call aku ke tanya macam mana perasaan aku sekarang ni ke, bila nak tempah baju nikah ke. Dia ni macam tak nak ambil tahu aje, ke nak biarkan aku dengan keluarga dia yang uruskan semua benda? Dia ni nak ke tak kahwin dengan aku ni ke dia dah ada calon lain tapi dia terpaksa terima aku sebab ini kehendak keluarga......."
Pening aku memikirkan semua ini. Kenapa semuanya macam diserahkan kepada aku bulat-bulat? Mana tanggungjawab dia ni? 
"Entah-entah dia ni memang nak lepas tangan aje kot nak biarkan aku buat semua benda macam aku ni pula yang desak dia untuk berkahwin dengan aku. Eh! Hello! Dia ingat aku ni stok terhegeh-hegeh dekat dia ke apa? Kenal dia pun tak", getus Liya. Siapa yang tak marah kalau segala urusan dia yang kena ambil alih sorang-sorang?
"Aku ni pun kerja juga, busy juga. Bukan dia seorang aje yang sibuk, dia ingat aku ni kerja goyang kaki aje ke dekat rumah? Tanam anggur aje ke? Aku ni pun bakal CEO jugalah, memang la sibuk! Tapi ada aje masa aku nak kena fikirkan semua benda ni. Sesak la otak aku!"
Penat berfikir, akhirnya Liya mengambil keputusan untuk berdiam diri dan menenangkan diri sahaja. Menikmati keindahan ciptaan Allah SWT dan membuatkan dirinya sedar, betapa Allah itu Maha Kuasa. Meskipun dia begitu, cuma satu sahaja tuntunan Allah yang masih belum dapat dia sempurnakan, iaitu menutup aurat. Dia juga tak tahu kenapa dia masih belum mahu menutup aurat sebetul-betulnya. Walaupun tuntutan itu cuba disempurnakannya, entah kenapa dia tidak berdaya untuk melakukannya. 
Liya mengeluh....





thanks for your positve comments ^__^ alhamdulillah, saya bersyukur. tajuk ini maybe akan ditukar menjadi, suamiku, penyelamatku?! tak ada la berubah pun, cuma tambah tu je. bagitahu la kalau tak setuju :)

8 comments:

  1. knape cerita ni mcm berbelit

    ReplyDelete
    Replies
    1. wallahi, budak baru nak belajar. mintak maaf kalau berbelit sikit, in shaa Allah saya cuba perbaiki :)

      Delete
  2. nice, cuma kena jarak sikit takut susah baca . sinngah jap. :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, thank you! tak berjarak ke ni.. nanti saya try ubah :)

      Delete
  3. assalammualaikum najwa...

    saja je blogwalking kat sini. dah pernah menulis ke sebelum ni:-) kalau sudi jemputlah ke blog saya haidaothman.blogspot tq!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. belum. kenapa ya? D:
      in shaa Allah will do :>

      Delete

Tumblr Scrollbars