Saturday 16 November 2013

cerpen

((Tak ada tajuk))

"Cikgu! Anis dengan Hafiz tak datang sekolah sebab pergi bercuti", kata aku. Siapa yang tak kenal, siapa yang tak pernah dengar, kisah 'percintaan' Anis dengan Hafiz?! Tipulah kalau tak tahu!! Bagi pelajar SMK Bukit Jambul, nama Anis dengan Hafiz adalah antara nama yang masih hangat diperkatakan sehingga sekarang. Kenapa? Ye la, diorang ni memang sweet sangat! Memang satu kelas 4 Dinamik setuju dengan hubungan mereka berdua. Maklumlah, hottest couple in the class katekoo! 
"Awak jangan main-main Najwa... Biar betul ni?", soal Cikgu Aziana dengan muka yang agak cemberut. Bukan dia tak tahu yang anak murid dia ni pun, bukan betul sangat! Ada aje idea dia nak kenakan semua orang.
"Kami pulak memang suka menipu cikgu kan", balas Haziq. Haziq, kawan baik kepada Hafiz. Boleh dikatakan yang apa sahaja mereka berdua lakukan, pasti semua itu dilakukan bersama. Kawan rapat a.k.a sahabat dunia akhirat, macam tu la. 
"Entah cikgu! Kalau depa memang dah tak mai sekali, sure pergi mana-mana. Kalau tak, kenapa tak datang sekali kan?", sampuk Kharrnan. Kalau semua nak tahu, kes 'percintaan' Hafiz dengan Anis ni bermula daripada Kharrnan la. Dia la yang mula-mula sekali timbulkan cerita ni. Dah bila diungkit, satu kelas pun memang suka la menyamuk! Bukan jaga tepi kain orang lain, tapi boleh dikatakan macam pemberi restu la. Ha ha ha!
"Tau tak pa! Saya rasa kan cikgu, entah-entah depa pi somewhere yang kita semua tak pernah pun nak agak yang depa pi mana", kata Hafizah selaku ketua kelas 4 Dinamik.
"Dah, kalau kamu semua boleh mengarut kan, memang takkan pernah habis.", balas Cikgu Aziana sambil ketawa.
"Kalau Cikgu nak tau, semalam Hafiz call saya. Tapi dia tak bagi tahu la pulak dia nak pi mana dengan anis", kata Haziq.
"Apa hang, Haziq! Takkan semua benda Hafiz nak cerita dekat hang kut. Agak-agak la, dia pun nak privacy jugakkan", kata Hafizah.
"Entah kamu ni pun Haziq, takkan Hafiz nak cerita semua benda kut dekat kamu"
"Tapi kan cikgu, selama ni Anis selalu aje bagi tahu saya kalau dia nak buat apa pun.... Tak ada pulak dia nak bagi tahu yang dia cuti harini. Kesimpulan yang saya nak katakan sekarang ni, kenapa Hafiz dengan Anis kena berahsia dengan kita semua? Tak ke nanti semua akan buat spekulasi sendiri. Ish!", ujar aku. Mana aku tak marah, dua-dua ni nak kena berahsia! Bila dah jadi macam ni, siapa yang nak jawab?
"Daripada kamu semua fikir pasal diorang berdua, baik tak payah. Dah! Semua buat kerja masing-masing sekarang! Tak ada maknanya nak kena fikir sampai macam tu sekali. Biar aje la diorang nak buat apa pun. Tapi saya suka kalau Anis dengan Hafiz bersama"
"Betul tu, cikgu!", balas satu kelas serentak.



Pada keesokan harinya.....
"Weh awat hang tak mai sekolah? Hang pi bercuti dengan Anis ehh?", tanya Haziq.
"Kenapa? Tak boleh ke kalau aku tak mai sekolah?"
"Otak hang, hang tau tak yang hang dengan Anis sama-sama tak mai semalam? Hampa pi dating ka apa? Amboi! Dah maju!"
Kedengaran bunyi suara-suara sumbang bertanya tentang perihal semalam. Tanya kepada siapa? Mesti la tanya dekat Hafiz! Nak tanya dekat Anis? Sampai ke sudah semua orang tak akan dapat jawapan.
"Aku saja aje cuti. Anis pun tak datang ke?", soal Hafiz kepada aku. Hmm, apa yang aku nak jawab eh?
"Dia pun tak mai", sampuk Al-Shameir.


"Anis!! Apa kata hang pi mintak duit tu dekat Hafiz", kata aku. He he he.... Kalau nak tau, depa dua ni memang nampak comel gila kalau duduk berdua! Memang boleh nampak la chemistry diorang berdua ni. Masya Allah, serius comel gila!
"Awat nak kena pi mintak dekat dia pulak?", soal Anis dengan geram. Ye la, mana tak marahkan? Gossip nanti akan berlaku sekali lagi!
"Ni susah sangat ka kalau hang nak pi mintak dekat dia?"
"Ya la"
"Hmmm..... Hafiz, nak sumbang untuk ni tak?", soal Anis dengan muka yang kemerah-merahan.
"Nah", Hafiz menghulur dua ringgit kepada Anis.
"Pewit!!! Hafiz dengan Anis bercakap weh! So cute", jerit Kharrnan.
"Awwww Anis, you guys cute giler"
"Weh! Hampa tengok tu! Comel gila"
"Semua! Hafiz bagi duit dekat Anis!"
"Bagai pinang terbelah-belah"
Boleh dengar satu kelas menjerit kegembiraan bila dapat tahu yang Anis dengan Hafiz bercakap sambil malu-malu. Bukan tu aje, Hafiz siap hulur lagi duit dekat Anis! Kalau la apa yang kami sekelas cakapkan itu betul, mesti diorang dah jadi pasangan yang bahagia sekarang ni.



"Najwa..... Hang rasa Anis dengan Hafiz tu suka sama sendiri tak?", soal Aini. Hafizah dengan Haziq termenung mendengar soalan yang ditujukan oleh Aini. Kami berempat ni kira macam tengah berbincang tentang mereka berdua la. Almaklumlah, mereka ni memang perlu ditolong! Kalau tak ditolong, masing-masing akan senyap aje.
"Weh, obviously la depa ni akan suka sama suka walaupun sikit ja. Hang bayangkan, takkan la tak ada sikit pun perasaan antara satu sama lain. Ya la, kalau dah selalu sangat bercakap pasal depa dua, suka kenakan depa dua, aku sure weh, akan ada perasaan yang timbul sikit"
"Tapi........", tak sempat Aini nak berkata-kata, aku dah campur.
"Tapi apa Aini? Hang tak perasan ka masing-masing macam muka merah sikit bila kita cakap pasal depa dua. Takkan la depa tak suka satu sama lain. Unless kalau depa ni memang heartless. Kita memang dah kenal kan macam mana perangai Anis dengan Hafiz. Cuma depa ja yang selalu deny apa yang kita kata, nak tutup cerita la katakan"
"Betul tu. Tapi susahlah nak pujuk Hafiz", sampuk Haziq.
"Apa yang susah sangat, Haziq? Hang dengan Hafiz kan memang rapat gila"
"Aku cuba", masing-masing menamatkan perbualan apabila sudah tidak tahu untuk berkata apa-apa.



"Susah sangat ke kalau hang nak confess dekat dia hah, Hafiz?", tanya aku. Masing-masing tengah merenung tepat ke arah mukanya. Haziq, Hafizah, Aini dan Shameir, masing-masing sedang menunggu jawapan daripada mulut Hafiz. Aduhai! Kalau macam ni, sampai bila pun tak akan ada apa-apa perubahan!
"Entahlah, hang tau tak aku malu?"
"Semua orang ada perasaan malu tu weh, kalau tak malu memang bukan manusia yang normal la"
"Tapi hang tak faham apa yang aku rasa"
"Macam mana nak faham kalau hang tak pernah pun nak cerita dekat kami apa masalah hang. Kata kawan kan?", sampuk Shameir.
"Memang la kawan. Tapi....."
"Tapi apa lagi, Hafiz? Susah sangat ke? Ke hang nak kami semua tolong bagi nasihat dekat hang? In shaa Allah, sebagai kawan, kami semua ada untuk hang", balasku dengan sedikit lembut. Karang kalau aku marah, susah pulak.
"Memang la, haih. Thanks anyways"
"Sama-sama. Ingat, kalau ada masalah macam mana sekalipun, kami ada ja kalau hang nak luahkan semua benda"
"Betul tu! Hang ja yang tak suka nak cerita masalah hang dekat kami, kami ada ja dekat sini", sampuk Aini sambil mengangkat tangan. Biasalah, kalau dah naik hantu, tangan memang akan menerawang ke serata tempat. Tak percaya? Cuba tengok kawan kita sendiri bila diorang tengah gembira ataupun tengah marah, cuba tengok tangan diorang. Cuba aje la dulu!
"Okey in shaa Allah, esok aku cakap sendiri dekat dia"
"Alhamdulillah", balas kami semua serentak.



Hafiz melangkah ke arah di mana terdapatnya Anis pada saat ini. Aiseh! Padahal duduk sekelas aje pun ayat aje yang hiperbola lebih.
"Anis...", panggil Hafiz setelah mempunyai kekuatan untuk bersuara. Tergagap-gagap pulak tu! Apa la nak jadi ni.
"Yes?", soal Anis sambil tersenyum sehingga membuatkan Hafiz tergamam. Subhanallah! Apa yang dia nak kata ni?!
"Errr... Aku ada something nak cakap dengan hang. Jom ikut aku pi belakang sat"
"Okey", terus Anis melangkah mengikut arah yang Hafiz tuju.
"Sebenarnya....", kata Hafiz sambil memandang kami berlima. 'Kami yakin yang hang mampu lakukan semua ni!'
"Aku suka dekat hang", kata Hafiz sambil tersenyum malu-malu kambing. Ya la, baru lepas luahkan perasaan dekat kekasih hati la katakan.
"Errr.... Speechless", jawab Anis dengan mukanya yang merah.
"Tak pa, aku tak paksa hang. Aku cuma bagi tahu apa yang aku rasa aje. Kalau hang boleh terima aku, aku lagi la suka"
"Errr...."
"Tak apa, fikir la baik-baik dulu," ujar Hafiz sambil tersengih. Kekasih hati nak buat keputusan, kena la ambil hati!
"Aku terima hang"
"Tak apa, jangan bagi tahu lagi"
"Aku terima hang...."
"Ish. HAH?!!", soal Hafiz dengan nada yang agak tinggi. Nada suaranya menaik sehingga satu oktaf.
"Ha... Aku terima hang", balas Anis dengan malu-malu.
"Alhamdulillah, thanks Anis! Aku harap sangat yang hang bagi peluang dekat aku"
"In shaa Allah"
"Alhamdulillah!! At last! Hampa bersama", jerit kami semua.

4 comments:

  1. Salam perkenalan :D

    akan ada sambungan ke cerpen ni?
    sebab kalau baca macam hanya cerita pasal Hafiz nak confess pada Anis je... menarik tetapi mungkin lebih menarik kalau ada pengajaran lain... hehehe

    lagi satu cik/puan najwa anuar, saya rasa cik/puan perlu disable right-click pada blog ni... untuk prevent karya anda di "kopi-pasta" oleh individu yang tak bertanggungjawab... just search kat google how to prevent in copying on blogger *contohnye*... ada banyak articles boleh dicuba...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi :D
      in shaa Allah ada, tapi bukan dalam masa yang terdekat kot. saya dah ada dah jalan cerita dia, cuma tak dak masa ja nak buat sebab busy sikit :) btw, saya cik. baru 16 tahun :) thanks for your advice in shaa Allah saya akan cuba buat tu tapi kalau tak reti jugak, awak je la yang tolong ajar saya nanti. maaflah kalau tak suka dengan cerpen ni, in shaa Allah akan diperbaiki :>

      Delete
    2. i can see that it's working... nobody can copy your masterpieces anymore... hehe

      owh 16tahun... adek laa ni...
      nope, it's not that i don't like this short story but it'll be nice if you could add some more lessons in the story...

      after all, you managed to write 'suamiku, penyelamatku'...

      all the best!! :D

      Delete
    3. yesyes! Alhamdulillah. nawww its okay, i'll take that as pembakar semangat! part 2 coming soon in shaa Allah!

      yayaya, never thought that you'll read that. heheehehe thanks! in shaa Allah saya akan berusaha :))

      Delete

Tumblr Scrollbars