Saturday 19 October 2013

suamiku, penyelamatku! 3


"Mana si Arina ni? Aku dah lama tunggu dia ni", aku merungut lagi dan lagi.
Setibanya Arina di sana, dia terus mencari Liya. Dia perlu meminta maaf kerana terlewat, jalan sangat sesak kerana ada kemalangan.
Ha! Tu dia bos aku! Terus Arina mendapatkan Liya.
"Assalamualaikum bos! Maaflah saya terlewat sikit tadi, jalan sesak. Ada kemalangan jalan raya tadi, sebab tu la saya terlewat sedikit", ucap Arina dengan jujur kerana dia tahu, Liya mungkin berasa bosan menunggu dirinya.
"Waalaikumussalam! Saya ingat awak dah lupa. Penat saya tunggu awak"
"Maaflah bos..... Saya bukan sengaja", Arina membuat muka comelnya.
"Ye la... It's okay. Can we order now?"
"Sure!"
Aku memanggil pelayan tersebut lalu membuat pesanan.
"Hah! Bos ada apa nak jumpa dengan saya ni?", Arina bertanya kepada bosnya setelah sekian lama keadaan menjadi sepi.
'Aku nak tanya ke tak? Aku rasa malu la pulak. Hmm... Kalau aku tanya, rasa-rasa Arina akan perli aku ke tak? Tapi kalau aku tak tanya, sampai bila-bila aku tak tahu nak buat apa.' Fikiran Liya sedikit terganggu kerana keliru dengan hendak berbuat apa. 
"Hmm... Saya ada benda nak tanya awak ni"
"Tanya aje la bos, macam tak biasa pula", Arina tersenyum.
'Betul ke keputusan aku ni? Aku dah bersedia ke? Tapi tak lama lagi, aku nak berkahwin jugak, takkan aku tak nak berubah kot? Takkan aku nak biarkan suami aku menanggung dosa aku disebabkan isteri dia tak memakai tudung?' 
Aku semakin keliru dengan perasaan aku sendiri. Hati aku berkata lain sedangkan fikiran aku berkata yang lain. Ah! Syaitan sedang mengawal mindaku sehingga aku tidak dapat berfikir dengan baik.
"Kenapa bos termenung ni? Ada masalah ke?"
Terkejut aku. Selamat aku ni tak ada penyakit jantung! Arina ni pun satu, kenapa la bercakap kuat sangat.
"Oh ye, apa pendapat awak kalau saya memakai tudung?", kata Liya sambil tersenyum.
"Alhamdulillah cik! Pendapat saya cik, cik pakai tudung memang nampak cantik cik. Saya rasa kalau semua orang di pejabat nampak cik memakai tudung, mesti ramai yang tackle bos diorang!" 
Aku tersenyum sendirian.
“Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak darinya.” [TMQ An-Nur (24):31].
"Bos nak bawa saya pergi mana ni bos?", Arina bertanya kepada Liya setelah sekian lamanya berada di dalam kereta bosnya tanpa mengetahui hala tuju mereka.
Aku tersenyum mendengar kata-kata Arina. 
'Apalah dia ni, buat macam aku nak culik dia! Kalau aku culik lelaki handsome tak apa la jugak, boleh ajak kahwin lari. Haha haha'
"Bukannya saya nak culik awak pun Arina, saya tak kejam lagi okey! Haha haha"
"Dah tu, kita nak pergi mana ni cik?"
"Saya nak awak teman saya shopping, i want to buy new suitable clothes and some hijabs for me. Saya harap awak sudi teman saya, kalau awak tak nak tak apa, saya hantar awak balik rumah awak aje", kata aku sambil berpura-pura seperti terasa hati.
"La! Kenapa cik tak bagi tahu awal-awal? Kan tak la saya nak susah hati sangat. Boleh aje cik, saya tak kisah pun", Arina berkata sambil memegang bahu Liya.
"Alhamdulillah, i'm glad to hear that."
"Cik, ada Dalil yang menunjukkan bahawasanya seluruh tubuh wanita adalah aurat kecuali wajah dan dua telapak tangan ialah sabda Rasulullah  kepada Asma’ binti Abu Bakar,

“Wahai Asma’ sesungguhnya seorang wanita itu apabila telah baligh (haidh) maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini, seraya menunjukkan wajah dan telapak tangannya.” [HR Abu Dawud]

No comments:

Post a Comment

Tumblr Scrollbars