Tuesday 22 October 2013

suamiku, penyelamatku! 6

Aku bangun dengan perasaan yang sangat bahagia, seperti hari-hari sebelum ini kerana aku sudah tidak sabar lagi hendak mengenali bakal tunangku.
'Aku nak tengok sama ada dia handsome ke tak, dia boroi ke, ha! Kan aku dah boleh reject dia awal-awal! Tak sanggup aku nak kahwin dengan lelaki yang macam tu, dah la boroi, mesti aku kena masak selalu. Tak pun aku disuruh berhenti kerja, memasak aje aku setiap hari. Sanggupkah aku?'
Ha ha ha..
Aku pagi-pagi lagi dah sempat mengutuk bakal tunang aku tu.
'Tunggu la kau Liya! Kau kata la dia macam-macam, sekali dapat mamat hensem macam yang langgar kau haritu, cair kau setiap hari! Ha ha ha..'
Amboi! Dah pandai suara hati aku menggelakkan tuan dia sendiri! Tapi betul juga apa yang cik hati aku ni kata, mana tahu aku dapat mamat  kacak macam hari tu ke, mahu terdiam aku! Ada juga yang tak sabar nak kahwin ni. He he he...
"Liya! Kenapa termenung depan rezeki tu sayang? Sudah tu, asyik tersenyum-senyum aje.. Ada apa ni Liya? Liya dah kenal ke dengan bakal tunang Liya tu?", ibu menegur aku di meja makan sementara menunggu ayah turum untuk sarapan pagi.
"He he he.. Tak ada apa la ibu, Liya teringat dekat kawan Liya ni ha! Kelakar la dia ibu.. Kadang-kadang Liya rasa macam dia ni comel sangat, kelakar sangat, tapi entah. Liya pun tak tahu"
"Liya dah jatuh hati dekat dia ke?", ibu tersenyum-senyum.
Aku dah agak dah! Soalan ini juga yang akan keluar dari mulut Puan Marziana merangkap ibu tercinta aku. Apa aku nak jawab eh? Aku pun tak pasti dengan perasaan aku sendiri. Tapi tak mungkinlah, baru sekali 'terserempak' takkan dah nak jatuh cinta dah kut?
"Tak ada la ibu. Dah la, Liya malas la nak cakap pasal benda ni. Mana ayah ni ibu? Karang lambat pula Liya nak ke pejabat, karang ada jugak 'pak besar' dalam syarikat tu bising!", ujar Liya sambil ketawa.
Siapa lagi pak besar kalau bukan Tengku Amran!
"Ye.. Ayah dah turun dah ni. Dengar aje la anak tersayang saya tu membebel Ziana..", usik ayah.
"Ala ayah ni, kenapa lambat? Kesian Liya dengan ibu tunggu ayah ni. Karang jammed pulak jalan macam mana? Liya tak nak orang kata Liya ambil kesempatan datang lewat kerana Liya ni anak ayah"
"Ni la ayah sayang sangat dekat anak ayah ni, tak ambil kesempatan. Ala, dia orang tak kisah la, lagi pun Liya pergi dengan ayah kan?", kata Tengku Amran sambil mengusap perlahan kepala anaknya.
"Ayah! Habis la rambut Liya!", aku memasamkan muka meminta simpati.
"Ala sayang ayah ni dah merajuk. Dah dah! Kenapa korang tak sarapan lagi ni?"
"Ziana dengan Liya tunggu abang la, bukannya apa pun.", balas ibu apabila setelah sekian lamanya mendiamkan diri.
"Jom Liya, karang lambat pula kita masuk pejabat. Yang, abang pergi dulu ye?"
Puan Marziana pun menyalami tangan suaminya kerana ianya sudah menjadi rutin harian mereka sebelum Tengku Amran ke pejabat.
"Liya pun minta diri dulu ye ibu? Ibu jaga diri elok-elok ye, janganlah buat kerja berat-berat sangat. Mak Timah kan ada, dia kan boleh tolong ibu", kataku sambil menyalami tangan ibu yang sudah melahirkan aku ke muka bumi ini. Tanpa pengorbanan ibu, tak lahir la aku!
"Ye sayang... Dah pergi, ayah dah tunggu Liya dalam kereta tu"
"Assalamualaikum ibu"
"Waalaikumussalam"
"Liya dah bersedia ke nak bertunang? Dah tak lama lagi Liya, lagi 3 hari aje", tanya ayah kepada aku setelah kereta yang dipandu oleh Pak Tam melepasi pintu pagar rumah aku.
"In shaa Allah ayah, Liya bersedia. Lagi pun baru nak bertunang aje kan? Masa tu la Liya nak kenal hati budi bakal tunang Liya tu, kalau tak sesuai mungkin tak jadi la kut menantu ayah. Tak apa kan ayah? Apa pendapat Pak Tam?"
"Pak Tam rasa, elok jugak tu Liya nak kenal hati budi dia dulu, mana tahu, tak sesuai ke tak la menyesal nanti bila dah berkahwin. Pak Tam sentiasa doakan yang terbaik untuk Liya. Pak Tam dah anggap Liya ni dah macam anak Pak Tam aje, dari kecil sehingga dah nak kahwin pun Pak Tam masih jadi pemandu keluarga Tengku Amran", balas Pak Tam.
"Ayah tak kisah sangat sayang, kalau itu yang terbaik untuk Liya, ayah terima aje. Ayah pun setuju dengan apa yang Pak Tam kata tu. Ala kau ni Tam, kita dah macam adik-beradik Tam, apa lagi yang kau nak malukan? Anak aku, anak kau juga.", ujar ayah sambil tersenyum dengan telatah Pak Tam.
"Terima kasih ayah, Pak Tam"
"Sama-sama Liya", balas Tengku Amran dengan Pak Tam serentak.
Kalau nak tahu, Pak Tam ni suami kepada Mak Timah. Dia orang dah lama kerja dengan keluarga aku, dia orang ni pun aku dah anggap macam saudara-mara aku. Ya la, Pak Tam la dulu yang hantar aku ke mana-mana sahaja yang aku nak, cakap aje, sekejap aje aku dah sampai.
Mak Timah la dari kecil dah jaga aku macam jaga anak dia sendiri, dia la yang mandikan aku dulu sebelum aku ke sekolah kerana ibu sibuk dengan persatuan-persatuan dia. Mak Timah la yang selalu masak untuk kamu sekeluarga.
Walau bagaimanapun, kasih sayang aku terhadap kedua orang tuaku masih tak berubah. Cinta aku kepada dia orang jatuh ke tangga kedua, kerana cinta pertama aku hanyalah untuk Allah S.W.T.
Kenapa sejak akhir-akhir ni aku asyik teringatkan kejadian malang yang menimpa aku dahulu? Kemalangan yang pernah berlaku sewaktu aku dalam perjalanan ke suatu tempat dengan Kamil. Apa agaknya ye khabar kamil sekarang ni? Dia pun aku dengar asyik sibuk aje dekat hospital tu.
Maklumlah, Doktor Kamil la katakan! Apa la khabar kau sekarang ni Kamil? Kau pun dah lama tak telefon aku ke, tweet aku ke, YM aku ke. Kau dah lupa aku ke apa ni? Dah berubah ke belum ye si Kamil ni? Dah berhenti pergi ke kelab malam ke belum eh? Kesian la pula aku dengan Kamil ni, aku harap sangat dia berubah suatu hari nanti.
"Liya! Berangankan apa lagi tu? Berapa kali ayah panggil Liya, kenapa Liya tak layan? Menungkan apa tu Liya? Kita dah lama sampai ni", ujar ayah.
Eh! Aku tak perasan pula yang aku dah sampai ke pejabat.
'Tu la kau Liya! Mana kau nak perasan kalau kau asyik berangan aje'
Dah kenapa dengan cik hati aku ni? Asyik nak melawan aje. Duduk diam-diam tak boleh ke?!
"Tak ada apa la ayah, mungkin Liya letih aje kut. Ayah tak payah risau la. Jom ayah", ujarku sambil menarik tangan ayah untuk ke pejabat.
"Kalau orang tak tahu Liya ni anak ayah, mesti orang kata Liya ni perempuan simpanan ayah! Dah la muda, manja pulak tu. Tengok tu, siap peluk-peluk lagi lengan ayah. Habislah.....", kata ayah dengan tiba-tiba.
Aku dengan ayah? Ha ha ha.. Lawaklah kalau ada yang buat tuduhan sampai macam tu sekali, tak salahkan kalau manja-manja dengan ayah? Tapi boleh jadi jugakkan, sebab orang tak tahu, dia orang kata aje aku perempuan simpanan ayah.
Kalaulah ada yang berkata begitu, mahu lebih dari sehari aku ketawa!
"Apa la ayah ni, ada ke kata macam itu. Ayah nak ke kalau orang buat gossip kata kita macam tu? Buat ada yang silap pergi bagi tahu ibu, ibu pula tak tahu itu Liya, tak ke haru nanti?", balas aku sambil menekan perutku kerana sudah tidak tahan dengan kata-kata ayah.
Kalaulah ada yang salah faham sampai macam tu sekali, karang dia silap bagi tahu ibu, mahu terjadi perang dunia ketiga dekat rumah! Tak sanggup aku.
"Tapi ayah suka sangat Liya buat ayah macam tu, tak ada la nanti gatal nak mengorat ayah", ayah mencuit hidungku.
"Eh! Apa yang ayah mengarutkan ni? Mengada eh ayah? Dengar dek ibu tak ke naya aje nanti?", ujarku sambil ketawa.
Ada aje idea mengarut ayah ni!
"Ayah kata aje, ayah ni pencinta seorang wanita yang setia ye..... Ha ha ha..."
"Ye la tu ayah. Eh! Lif pun dah terbukak tu ayah, jomlah kita naik ke pejabat dulu. Karang layan karut ayah tu tak ke mana la kita dua"
"Ye la sayang..", balas ayah sambil tersenyum.
Ayah tu bukan boleh dilayan sangat, karang menjadi-jadi pulak mengarutnya itu. Ada jugak nanti bos Syarikat A&M jadi tukang karut nanti..
Syarikat A&M, dinamakan sempena nama Amran&Marziana. Gabungan yang dipilih oleh ayah semasa membangunkan syarikat ni sehingga berjaya.


No comments:

Post a Comment

Tumblr Scrollbars