Sunday 1 December 2013

suamiku, penyelamatku! 15




"Kau buat apa dekat sini?"
"Aku teman kawan aku makan", balas Malik Ridhwan dengan berasa sedikit terkejut kerana melihat tunangannya berada di restoran yang sama, lagi mengejutkan berada di dalam satu bumbung yang sama! 
Aduhai hati ni pun satu, nak buat overtime tak menyempat. Dah kenapa dengan hati aku ni asyik berdegup aje dari tadi sejak melihat kelibat Liya ada dekat sini. Janganlah kau buat perangai, mahu pengsan aku dekat sini. Buat malu aku aje tunang aku menyaksikan drama tak berbayar nanti, mana la aku nak letak muka aku yang macho ni. Aduh! Parah dah ni! Kenapa aku mula perasan ni?! Tak pernah-pernah hati aku menjadi gedik seperti ini, mengadanya. Tahulah dah berjumpa tunang depan mata, kenapa nak buat perangai macam ni. Karang aku gelabah depan dia, mahu dia syak macam-macam. 
"Zahir ni?", soal Tengku Marliya dengan sedikit pelik. Mamat menyusahkan aku ni kawan Zahir ke? Alahai kenapa la dia muncul depan mata aku. Nak tengok pun aku dah rasa malas apatah lagi nak melayan dia ni. Eww! Feel like throwing up you know!
"Ye la"
"Liya dengan Ana buat apa dekat sini? Ni sapa?", soal Zahir Danial ramah sambil menunjukkan jarinya tepat ke arah Tengku Fahrin, suami Tengku Rozana. Siapa dia ni? Kenapa aku macam pernah lihat aje sebelum ni. Sebenarnya itu tidak penting pun, yang pentingnya makhluk dua orang ni! Kenapa nampak macam nak bergaduh aje? Takkan la kau orang nak berperang dekat sini. Tegang aje masing-masing bertegur sapa. Alahai kau ni pun satu Malik, tunang kau tu dah ada depan mata, layan la baik-baik. Jangan dilayankan sangat perasaan itu! 
"Saja aje kita orang lepak sini, bosan. He he he... Ini Tengku Fahrin, suami Ana. Takkan Zahir tak pernah lihat sebelum ini? Rasanya kau orang pernah bertembung dekat majlis pertunangan Liya tu, Zahir aje kut yang tak perasan"
"Tengku Fahrin", Fahrin berjabat tangan dengan Zahir Danial seterusnya dengan Malik Ridhwan.
"Zahir Danial"
"Malik", Malik tersenyum. Oh! Suami orang rupanya, ingatkan saingan aku tadi. Agak-agak aku ada ke tak saingan nak dapatkan Liya eh? Nak juga aku tahu. Mana tahu banyak ke, kempunan la kau orang! Dia dah jadi tunang aku tu. Tak lama aje lagi nak jadi isteri aku. He he he...
"You guys tak nak order apa-apa ke?", tanya Ana. Dia dapat melihat lirikan mata Malik macam sedang memerhatikan Liya. Siapa dia ni? Macam mana boleh kenal dengan sepupu aku ni? Ataupun inilah Malik yang Liya pernah ceritakan kepada aku dulu. Tentang mamat mana entah yang tiba-tiba terlanggar dia sampai terjatuh tu! Aku tersenyum.
"Err..... Tak menyusahkan kau orang ke?", tanya Zahir. Sebenarnya dia malu hendak duduk makan bersama dia orang semua ni, rasa macam tak layak pula. Aku orang biasa-biasa aje, sedangkan dia orang ni pula kerabat diraja. 
"Tak ada apa yang nak disusahkan la Zahir, kita kawan kan? You guys can order anything, my treat"
Liya menggamit pelayan yang terdapat di restoran itu untuk mengambil pesanan makanan daripada Zahir dengan Malik.
'Eleh ingat aku lokek sangat ke sampai kau nak berlanja bagai? Alahai tunangku sayang, abang pun ada duit la', bisik hati Malik Ridhwan. 
Setelah mengambil beberapa pesanan, dia berlalu pergi. Sempat lagi Liya beritahu kepada pelayan tersebut supaya membawa makanan mereka semua serentak. Dia tak mahu makanannya sampai terdahulu, biarlah mereka makan bersama-sama supaya beradab.
Lagi pun, ayah pernah berpesan kepadanya dahulu, kalau nak makan tunggulah tetamu sampai dahulu baru kita makan. Kita kena jaga adab kita, jangan nanti kita dikata pula kurang ajar, kan tak bagus macam itu. Sebaiknya kita makan bersama mereka ataupun biarkan mereka makan terlebih dahulu. 
"Liya, kau belum cerita lagi dekat aku, siapa Malik ni. Macam mana kau boleh kenal dengan dia? Kalau si Zahir ni aku kenal la", tanya Ana.
"Aku dah pernah cerita dekat kau dulu, dia ni la mamat sengal yang terlanggar aku tu", balas Liya selamba.
Ana tercengang, Fahrin seperti orang bingung manakala Zahir pura-pura terkejut.
Kan aku dah kata, dengar nama pun aku dah dapat agak. Boleh tahan juga ye mamat ni, kacak! 
'What?! She called me sengal? How dare!'
"Excuse me, i said sorry already right?", marah Malik.
"Apa-apa aje la"
"Kau orang ni kenapa macam nak bergaduh aje. Dia dah minta maafkan Liya? Sudahlah kau ni", pujuk Tengku Rozana.
"Liya dah kenal la siapa Malik ni?", soal Zahir berpura-pura tak tahu apa-apa. Dia nak tahu juga si Liya ni dah ke belum yang cik abang depan dia ni tunang dia? Kalau tahu kenapa dia macam tak suka aje layan Malik ni? Agaknya dia belum tahu lagi kut.....
"Kenal siapa Malik? Apa maksud awak?"
"Hmm.. Tak ada apa-apa la", Zahir tersenyum. Malik menjeling ke arahnya. Sudah! Pandangan maut dah terkena dekat aku. Apa aku nak buat ni? Alhamdulillah makanan dah sampai tepat pada masanya! Kalau tak ada aje yang mati terkejut dekat sini kerana dijeling oleh si Malik ni. Ya ampun! Membawa maut la orang katakan, habislah nanti bini dia kena jelingan pedas dia. Tak pun jelingan manja. Eh! Sempat lagi aku melalut pasal benda ni!
"Terima kasih", ucap Liya kepada pelayan yang mengantar makanan tersebut kepada mereka. Dia membalas dengan sebuah senyuman.
"Jemputlah makan semua", Fahrin mempelawa semua yang berada di meja makan itu menjamu selera. Tak mahu nanti ada peperangan minda di antara sepupunya dengan lelaki kacak depannya itu,
Mereka mula menjamu selera. Setelah pelbagai topik yang telah dibincangkan dan makanan pun sudah selamat masuk ke dalam perut, mereka mengambil keputusan untuk meminta diri. Lagi pula sudah lama mereka berada di situ, nanti tak ada tempat duduk pula pelanggan yang lain.
"Berapa ye semua?", soal Liya kepada orang yang menjaga kaunter bayaran.
"Aku yang bayar, kau tak payah susah-susah nak bayar, aku belanja. Lagipun bukan aku dapat belanja kau selalu", pelawa Malik dengan ikhlas.
"Tak apa ke?"
"Ye"
Setelah menghulurkan duit bayaran kepada penjaga kaunter tersebut, Malik mendapatkan Liya.
"Terima kasih la kau dah belanja kita orang"
"Tak ada hal la, nanti kalau aku jumpa kau lagi aku belanja kau lagi okey?", seloroh Malik Ridhwan.
"Ikut kau la. Aku balik dulu. Assalamualaikum"
"Waalaikumussalam", Malik tersenyum.
Serentak dengan itu aku baru tersedar seperti orang yang baru bangun tidur pun ada gamaknya. 
"La aku teringatkan mamat tu kenapa? Sampai mengimbau kembali 'kenangan' dibelanja oleh Malik. Hmmm.... Kenapa dengan aku ni? Alahai!", keluh Liya.
 Aku pun bangun menuju ke bilik air yang berdekatan untuk mencuci muka aku yang kelihatan sememeh benar ini. Ini berangan ke tidur? Dah macam tertidur aje gayanya. Tengku Marliya sudah keliru!
Liya berjalan menuju ke meja Ariana, setiausahanya.
"Ada apa-apa pesanan untuk saya ke?", soal Liya kepada Ariana. Mana tahu ada mesyuarat dekat mana-mana ke yang tiba-tiba aje dijalankan. Yang memang aku kena pergi ke, takkan nak mengelat pula? Bising ayah nanti.
"Datuk panggil Cik Liya masuk ke pejabat datuk"
"Bila?"
"Baru aje sebentar tadi datuk interkom saya"
"Baiklah. Ada apa-apa lagi?", Liya pelik. Kenapa ayah tiba-tiba aje nak jumpa dia ni? Malasnya!
"Tak ada apa Cik Liya"
"Okey"


Tengku Marliya menuju ke bilik ayahnya dengan pelbagai persoalan yang menghujani mindanya. Setelah diberitahu oleh setiausahanya, Ariana, Liya mengambil keputusan untuk pergi ke bilik ayahnya tanpa menyinggah ke biliknya terlebih dahulu. 
Tokk... Tokk.... 
Dari dalam pejabat Tengku Amran, kedengaran bunyi pintu pejabatnya diketuk oleh seseorang. Sama ada orang bawahannya ataupun anaknya. Tanpa membuang masa, dia mengarahkan orang itu untuk masuk ke pejabatnya.
"Masuk", arah Tengku Amran.
Kelihatan anaknya sedang memasuki perkarangan bilikinya. Mungkin juga anaknya telah diberitahu oleh Ariana, tebak hati Tengku Amran.
Tengku Marliya terus duduk di kerusi berhadapan dengan Tengku Amran. Kenapa ayah hendak berjumpa dengan aku ni? Ada projek baru ke yang ayah nak beritahu aku? Tapi kenapa aku lihat ayah asyik tersenyum aje dari tadi sejak aku masuk. Ada apa pula ni, janganlah ayah hendak perkahwinan aku dipercepatkan. Aku rasa 3 bulan itu pun sudah terlalu cepat, janganlah dikurangkan lagi. Aku masih belum bersedia dan aku juga belum lagi berjumpa dengan tunangan aku itu. Macam mana nak kenal kalau berjumpa pun belum? Telefon pun tidak, entah-entah nombornya pun si tunangannya itu tidak ada. Tengku Marliya mengeluh.
"Kenapa Liya mengeluh ni? Kan ayah pernah kata sebelum ini, Allah tak suka hambaNya mengeluh. Liya ada masalah ke?", soal Tengku Amran setelah melihat Liya seperti orang yang sedang dibebani dengan pelbagai masalah. 
"Tak ada apa-apa la ayah, Liya cuma penat sikit aje"
"Betul ni?"
"Ye ayah. Ayah jangan risau la, in shaa Allah Liya tak ada apa-apa", balas Liya sambil tersenyum dengan gelagat ayahnya yang terlalu mengambil berat tentang perihal anaknya. Mana mungkin ayah tak ambil berat pasal aku, aku seorang aje anaknya. Aku mana ada adik-beradik yang lain, cuma ada aku seorang sahaja. Sebab itulah ayah dengan ibu nak yang terbaik untuk aku. Aku tidak boleh hampakan perasaan dia orang kerana dia orang cuma ada aku aje. Kalau aku buat onar, mesti mereka terpaksa menanggung malu sehingga tidak tahu mana untuk menyorok muka mereka.
"Ayah ingat ayah nak serahkan Liya satu projek ni, memandangkan tak lama lagi ayah nak berehat dan Liya akan ambil alih tempat ayah", dan ayah nak anak ayah ini jaga syarikat dengan baik. Ayah yakin sangat anak ayah mampu menjayakan syarikat ini dan ramai yang akan membantu Liya.
"Tak terlalu awal lagi ke ayah?", Liya takut tak mampu nak mengawal syarikat ini.
"Awal ke lambat ke Liya still kena take over syarikat kita kan?"
"Tapi ayah...."
"Tak ada tapi-tapi lagi sayang. Nanti ayah akan selalu la datang syarikat tolong Liya apa yang patut. Ayah kan ada", Tengku Amran memberi semangat kepada anaknya. Dia tahu anaknya masih belum mahu mengambil alih jawatannya. Tapi bila lagi? Lambat laun Liya akan mengambil jawatan itu juga memandangkan dia tidak mempunyai anak lain. Sekurang-kurangnya sebelum dia berkahwin lagi dia sudah boleh mengambil alih jawatannya. Tidak ada apa yang perlu dibimbangkan lagi, Liya sekarang ini juga sudah semakin matang.
"Baiklah ayah...", balas Liya lemah dengan apa yang telah diperkatakan oleh Tengku Amran. Bukan aku tak mahu, tapi aku tak yakin. Macam mana kalau aku tak mampu nak uruskan syarikat ni? Tapi aku terpaksa kerana aku satu-satunya waris tunggal Tengku Amran. Kepada siapa lagi ayah nak serahkan syarikatnya kalau bukan aku?
"Ayah kalau boleh nak bina satu rumah anak yatim dekat seremban, Liya setuju tak?", Tengku Amran meminta pendapat Tengku Marliya. 
"Liya okey aje, projek ni ke yang ayah nak Liya handleWhy don't you just pass it to Ammar?"
"Ayah kalau boleh nak awak tu yang uruskan projek ini. Lagi pun, mana ada rumah anak yatim lagi dekat Seremban. Ayah nak anak-anak yatim nanti duduk dekat situ, tak ada la yang merempat sana-sini. Kesian mereka semua tu"
"Ayah dah ada supplier semua tu ke nak Liya yang carikan?"
"Yang itu jangan risau, ayah dah uruskan semuanya. Bakal mertua Liya nanti akan hantar seorang arkiteknya untuk handle semua tu. Nanti Liya bincang dengan dia la apa yang kita nak. Boleh?", Tengku Amran tersenyum.
"Boleh aje"
"Sekarang ini jom kita bincang details dia. Nanti senang Liya nak berurusan dengan arkitek tu. Tak ada la nanti kelam-kabut nak tanya ayah"
Perbincangan yang berlaku antara Tengku Amran dengan Tengku Marliya mengambil masa sehingga satu jam.
Ayah memberi penerangan apa yang patut tentang rumah anak yatim yang hendak dibina. Setelah mendapat persetujuan daripada kedua-dua pihak, aku meminta diri untuk ke bilik aku kembali dan meneruskan kerja yang tergendala. Semuanya kerana ayah hendak membincangkan tentang rancangannya, lagipun pahala akan diperoleh sekiranya kita memberi tempat tinggal yang selesa kepada anak-anak yatim. Aku akui, ayah mempunyai cadangan yang sangat bernas. Tetapi aku masih keliru, kenapa aku yang kena ambil alih projek ini? Kenapa tak suruh orang yang sepatutnya? Ammar ke anak buah dia ke. Aku buntu.


Angin yang membelah waktu malam membuatkan tulang-tulang aku menjadi sejuk. Walaupun berasa sejuk, aku masih tetap duduk di kerusi yang terdapat di balkoni bilikku. Masih mengenangkan kembali percakapan ayah sebentar tadi yang memintanya untuk mengambil alih tempat ayah. Sungguh aku katakan, aku masih keliru dengan perasaan aku. Banyak perkara yang berlaku tanpa diduga. Tentang hal pertunangan itu pun masih lagi aku terkejut, ni ada lagi kejutan yang diberi. Mahu sakit jantung aku muda-muda ini. 
Dalam kedinginan yang mencengkam tubuh aku, aku masih lagi berada di situ sambil menikmati ciptaan indah daripada Allah SWT. Melayani perasaan yang bersarang di jiwa, sambil memikirkan masa hadapan aku. 
Tiba-tiba sahaja telefon bimbitnya berbunyi. Eh! Siapa telefon malam-malam ni?!



6 comments:

  1. update.. best sgt!!

    ReplyDelete
  2. Hi!bestlah.Jum singgah di sini http://akuallerednic.blogspot.com/2013/11/my-lovely-maid-bab-1.html :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, thanks! :) will do, in shaa Allah

      Delete

Tumblr Scrollbars